De ce se fură, de fapt, catalizatorul mașinii
Catalizatorul mașinii sau convertorul catalitic este o componentă din sistemul de evacuare care este conceput pentru a reduce emisiile de substanțe nocive, transformându-le în substanțe inofensive.
De la începutul pandemiei Covid-19 furturile de catalizatoare auto au crescut considerabil. Există două motive simple pentru acest fenomen.
Motivul numărul 1: Tăierea unui catalizator este o treabă relativ simplă
Hoții acționează în grupuri formate din cel puțin două persoane. O persoană taie efectiv piesa montată pe mașină cu ajutorul unui flex cu acumulator. O altă persoană stă de pază într-o mașină parcată în apropiere, cu motorul pornit pentru o scăpare cât mai rapidă. Piesele cu care realizează aceste furturi sunt la îndemâna oricui (un cric și un polizor unghiular pe baterii).
Hoții tind să aleagă mașinile cu garda mai înaltă pentru că le este mai ușor să se strecoare sub ele și să le taie piese. Totodată, aceștia aleg mașinile parcate în zonele mai puțin frecventate. De aceea, pentru a nu cădea victime hoților, polițiștii recomandă șoferilor să fie atenți atunci când aleg locul în care își lasă mașina peste noapte.
Metoda de a parca autoturismul cu două roți pe bordură este o invitație pentru hoți, oferindu-le acestora mai mult loc pentru a acționa.
Motivul numărul 2: Conține metale prețioase
Catalizatoarele sunt căutate de hoți pentru simplul motiv al componentelor prețioase pe care le conțin. Un catalizator auto standard poate avea în componența sa între 3 și 7 grame de platină pură. Cantitatea variază în funcție de producător și de model.
Platina, utilizată în principal pentru motoarele diesel, este unul dintre cele mai valoroase metale. Paladiu este folosit pentru motoarele pe benzină.
Top 10 cele mai valoroase catalizatoare auto
10. Preț 1.376 de lei. (Se găsește pe modele Renault. De asemenea, acesta se află și pe Dacia Duster cu motor 1.5 DCI)
9. Preț: 2.787 de lei (Renault)
8. Preț: 3.311 de lei (Mercedes-Benz)
7. Preț: 3.477 de lei (Audi și Volkswagen)
6. Preț: 3.583 de lei (Peugeot și Citroen)
5. Preț: 3.846 de lei (BMW)
4. Preț: 4.149 de lei (Fiat, Alfa Romeo și Lancia)
3. Preț: 4.694 de lei (Mitsubishi)
2. Preț: 5.089 de lei (Fiat, Alfa Romeo și Lancia)
1.Preț: 7.955 de lei (BMW)