Valoarea accelerației de la 0 la 100 km/h este una dintre cele mai importante caracteristici pentru exprimarea performanțelor unei mașini. Totuși, de ce măsurăm accelerația 0-100 km/h la mașini și nu alte valori? Iată explicația științifică.
Suntem obișnuiți să comparăm mașinile prin durata accelerației de la 0 la 100 km/h, în secunde. Probabil cei mai mulți își închipuie că viteza de 100 km/h a fost aleasă pentru că reprezintă o valoare rotundă și echilibrată, și ar avea parțial dreptate. Înainte de a explica această alegere, trebuie precizat că nu doar 0-100 km/h este o valoare de referință, dar este probabil cea mai răspândită. În unele cazuri, se măsoară și valoarea pentru 0-50 km/h, 0-200 km/h sau chiar 0-300 km/h, în cazul supercarurilor.
Faptul că aceste valori sunt cifre rotunde explică doar parțial alegerea lor. Adevărul are legătură cu istoria automobilului, iar aceasta a fost marcată, într-o proporție covârșitoare, de industria auto americană. De aceea, în sistemul imperial, se măsoară, de fapt, accelerația de la 0 la 60 mph. De aici a pornit totul, iar europenii au adoptat-o într-o formă adaptată, prin rotunjirea la 100 (60 mph înseamnă, de fapt aproximativ 96 km/h).
Puțini americani știu asta, dar măsurarea accelerației nu a fost inițiată de producători, ci de jurnaliștii auto. De fapt, primele măsurători 0-60 mph au fost realizate de jurnalistul Tom McCahill de la publicația Mechanix Illustrated, în anii ’40. Astăzi, valoarea accelerației de la 0 la 60 mph este una dintre cele mai importante caracteristici ale unei mașini peste ocean dar și în alte țări care au păstrat sistemul imperial de unități de măsură.
Dacă am aflat cine a cimentat valoarea de 60 mph, e la fel de important de știut și de ce a ales exact această valoare și nu alta. Aici, părerile diferă, iar Tom McCahill nu a fost consultat pentru a ști care au fost motivele sale.
Una dintre explicațiile foarte solide arată că cifra de 60 mph reprezintă, în sistemul imperial, exact o milă pe minut – o valoare considerată magică în epocă, mai ales că nu multe mașini erau capabile de astfel de performanțe în anii ’40. Desigur, accelerația unei mașini nu este constantă, sau liniară, așa că „o milă pe minut” nu spune nimic în termeni de accelerație, ci mai degrabă de viteză.
O altă teorie spune că 60 mph era, la vremea respectivă, limita de viteză pe autostradă – astăzi aceasta este de 55 mph, 65 mph sau 70 mph, în funcție de stat, niciodată 60 mph. Nu cunoaștem suficient istoria limitelor de viteză din SUA pentru a confirma sau combate această teorie.