De ce au mașinile hibride motoare pe benzină și nu diesel
Sistemele de propulsie hibride folosesc un motor termic și unul sau mai multe motoare electrice pentru a asigura o eficiență ridicată. Iată care sunt motivele pentru care mașinile hibride au motoare pe benzină și nu diesel.
Popularizate în primul rând de Toyota, care a înregistrat un adevărat succes cu Prius, automobilele cu propulsie hibridă sunt acum oferite de majoritatea producătorilor. Odată cu avansul mașinilor electrice rolul său în limitarea emisiilor s-a diminuat, dar asta nu înseamnă că modelel cu propulsie hibridă nu continuă să rămână populare.
Înainte de a vedea de ce producătorii de mașini hibride preferă motoarele pe benzină, trebuie să precizăm că există modele hibride care folosesc și motoare diesel. Fie că e vorba de sisteme mild-hybrid, care adaugă un simplu starter/generator în circuitul de accesorii al motorului, fie chiar de full-hibride ca cele produse până nu demult de grupul PSA sub denumirea Hybrid4. Totuși, există mai multe motive pentru care mașinile hibride au preponderent motoare pe benzină.
Mașinile hibride de succes folosesc motoare pe benzină. Motivele sunt simple
Unul dintre motivele cele mai simple este faptul că producătorii japonezi aveau în portofoliu în special motoare pe benzină. Dieselul a apărut abia mai târziu pe lista de motorizări ale modelelor japoneze. Dincolo de acest motiv simplu, a existat și unul al costurilor.
Prius nu a fost niciodată o mașină ieftină, iar acest lucru s-a datorat complexității sistemului hibrid de propulsie. În același timp, motoarele pe benzină erau semnificativ mai gurmande decât cele diesel. Prin urmare, s-a considerat că folosirea unui sistem hibrid scump era justificată în cazul unui motor pe benzină, care avea un consum mare. La un motor diesel, care avea oricum un consum scăzut, reducerea de consum era nesemnificativă în condițiile unui preț semnificativ mai mare.
Desigur, dincolo de aceste motive economice, au existat și considerente pragmatice, inginerești. Spre exemplu, modul de funcționare al unui motor termic într-un ansamblu hibrid presupune funcționarea intermitentă, pe durate scurte. Un motor diesel nu apreciază acest regim de funcționare la rece în cea mai mare parte a timpului, cea ce ar duce la uzura sa prematură. Pe de altă parte, motoarele pe benzină nu au o astfel de problemă.
Dieselul, fără viitor în afara aplicațiilor industriale
De asemenea, motoarele diesel sunt eficiente când funcționează perioade îndelungate într-un palier de turații redus. Într-un sistem hibrid, motorul nu funcționează la turații scăzute. De asemenea, vibrațiile generate de un diesel sunt semnificative și ar face funcționarea sistemului hibrid mult mai neplăcută decât în cazul unui motor pe benzină silențios. Cât despre proverbialul cuplu al motoarelor diesel, acesta este inutil într-un sistem hibrid de propulsie: pornirea se face folosind motorul electric, care are întregul cuplu disponibil de la zero rpm.
Un alt motiv deloc neglijabil este cel al masei unui motor pe benzină. În cazul motorului de 1,8 litri care echipează Toyota Prius, întreaga masă a motorului este de numai 45 kg. Un motor diesel de cilindree și putere similară cântărește cel puțin dublu, ceea ce ar ridica semnificativ masa întregii mașini din cauza ranforsărilor necesare pentru fixarea sa pe caroserie.
Nu în ultimul rând, un motor diesel este semnificativ mai scump decât unul pe benzină. Prin urmare, folosirea sa într-un sistem de propulsie hibridă ar ridica semnificativ prețul întregului ansamblu fără a aduce vreun avantaj.
Asta nu înseamnă că motorul diesel este lipsit de viitor. Cu siguranță, însă, acest viitor nu este sub capota unui automobil, ci mai degrabă în aplicații industriale și militare. Nici chiar sistemele hibride de propulsie nu au un viitor garantat, după cum o dovedește soarta lui Prius.