Este o întrebare care ne-a fost pusă frecvent: de ce au hatchback-urile, break-urile și SUV-urile ștergător pe hayon? Răspunsul este destul de simplu și ține de aerodinamică. Tot aerodinamica explică și de ce ștergătorul spate lipsește în cazul sedanurilor.
Cu siguranță ai observat că unele mașini au ștergător în spate, iar altele nu au așa ceva. Săpând ceva mai mult, probabil ai remarcat că sedanurile (sau berlinele, cum li se mai spune) fac parte din a doua categorie, în timp ce hatchback-urile, break-urile și SUV-urile sunt dotate, de regulă, cu un ștergător în spate.
Dacă ai condus pe timp de ploaie o astfel de mașină cu siguranță ai observat și motivul: în cazul unui SUV, break sau hatchback, luneta se acoperă rapid cu murdărie și devine imposibil să mai vezi ceva prin ea. Noroc cu ștergătorul de parbriz, care trebuie folosit frecvent la deplasările pe timp de ploaie.
În cazul unui sedan lucrurile stau complet diferit: La viteză de croazieră nu doar că mizeria de pe șosea nu ajunge pe lunetă, dar nici chiar picăturile de ploaie nu ajung acolo. Poți merge ore în șir pe un drum național sau autostradă având în tot acest timp luneta complet uscată – nicio picătură de ploaie nu poate ajunge pe aceasta.
Explicația este fluxul de aer din jurul mașinii. În cazul unei mașini în două volume, turbioanele se formează imediat în spatele lunetei/hayonului. Practic, vortexul care se formează în spatele mașinii „adună” toată mizeria de pe drum și o acumulează pe lunetă. În cazul modelelor în trei volume, forma portbagajului întârzie apariția turbioanelor, care se formează la distanță de lunetă, în zona în care se termină mașina.
Mai mult, curentul de aer care „îmbracă” mașina acționează ca un scut care nu va lăsa picăturile de ploaie și mizeria să atingă luneta. Asta nu a împiedicat unii producători să ofere, de-a lungul timpului, ștergătoare spate chiar și în cazul sedanurilor.
Motivul, în acest caz, este pur și simplu marketing. Ștergătorul este o componentă relativ ieftină care poate influența decizia de cumpărare. Este și motivul pentru care modelele moderne nu au renunțat la ștergător spate, cu toate că studiile aerodinamice permit astăzi devierea fluxului de aer astfel încât să fie evitată depunerea mizeriei pe lunetă.