Dan Vardie, președinte APIA: „Trebuie găsită o soluție pentru stoparea invaziei de mașini vechi și poluante”

Publicat: 03 05. 2022, 14:45
Actualizat: 04 05. 2022, 08:53

This browser does not support the video element.

Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) este organizația reprezentativă pentru sectorul auto din Romania de 28 de ani. Într-o întâlnire cu reprezentanții mass-media, președintele APIA, Dan Vardie, a declarat că trebuie găsită rapid o modalitate prin care numărul de mașini vechi și foarte poluante să poată fi stopată.

Automobilul se află în momentul de față la intersecția a numeroși factori negativi. Aceștia pot pune în dificultate unul dintre cele mai importante sectoare economice la nivel mondial. Este vorba despre reglementările de poluare din ce în ce mai stricte, prețul materiilor prime și combustibililor în continuă creștere, schimbările climatice și, nu în ultimul rând, criza globală de semiconductori.

Viitorul industriei auto este zero emisii „la țeavă”

INTRĂ ÎN GALERIA FOTO

În acest context complicat, conducerea APIA a organizat o întâlnire cu presa pentru a-și promova proiectele, inițiativele și ideile. În același timp, oficialii APIA au ținut să afle și punctul de vedere al mass-media referitor la viitorul și tendințele pieței și ale industriei auto din țara noastră.

În deschiderea întâlnirii cu ziariștii, Dan Vardie a punctat momentul în care ne aflăm în materie de electromobilitate. „Lucrurile s-au accelerat în domeniul electromobilităţii. Viitorul este zero emisii şi nu pare să existe o altă soluţie. Maşina electrică prin definiție înseamnă o maşină care este propulsată eminamente electric. Discuţia care se naşte este legată de cum aducem, respectiv cum înmagazinăm energia electrică la bordul automobilului”, a spus președintele APIA.

O altă preocupare a experților de la APIA se referă la programele privind înnoirea parcului auto național. În acest sens au fost purtate discuții cu Ministerul Mediului și cu reprezentanții ACAROM (Asociația Constructorilor de Automobile din România).

În același sens, oficialii APIA sunt de părere că trebuie găsită o formulă pentru ca această adevărată invazie de maşini vechi și de motorizări poluante să înceteze. Aceștia sunt de părere că, din punct de vedere ecologic, „Biblia se numeşte CO2, iar totul se reduce la CO2”. De altfel, toată Europa funcţionează cu taxe pe carbon la maşini, însă acest lucru nu mai constituie o noutate, după cum au spus și cei de la APIA.

Vârsta medie a parcului auto național a crescut în 2022 la 17 ani

În opinia oficialilor APIA, orice inițiativă care va limita intrarea în România a unor mașini vechi și foarte poluante va fi susținută de membrii organizației. Acest obiectiv se poate îndeplini în principal prin instrumente fiscale bazate pe criterii de mediu (emisii de CO2 și norma de poluare a mașinii).

Spre exemplu, în 2009, vârsta medie a parcului auto din România era de aproximativ 8 ani. În 2022, aceasta a ajuns la 17 ani, cu perspective de a se menţine pe un trend ascendent. Acest aspect este foarte grav și arată cât de aproape suntem de un dezastru ecologic. În condiţiile în care dezastrul demografic a avut deja loc pe fondul siguranţei rutiere deficitare.

Pentru evitarea înrăutăţirii acestei situaţii, APIA vine cu o serie de propuneri şi de idei către ministere şi organismele guvernamentale. APIA sprijină orice iniţiativă care limitează numărul de maşini vechi şi foarte poluante care intră în parcul auto naţional. Nu în ultimul rând, siguranța acestor mașini vechi reprezintă o preocupare pentru experții APIA.

Până în 2030, Comisia Europeană doreşte ca emisiile de CO2 să fie reduse cu 55% în Europa. De asemenea, se dorește eliminarea completă a acestor emisii ale maşinilor noi până în 2035.

Tăriceanu se declară îngrijorat de viitorul uzinei Ford de la Craiova

Prezent la întâlnirea cu presa în calitate de președinte de onoare al APIA, Călin Popescu Tăriceanu s-a declarat îngrijorat de viitorul uzinei Ford de la Craiova. Asta după ce, la jumătatea lunii martie, Ford Europa a anunțat că ​Ford Otosan va prelua uzina de la Craiova din al treilea trimestru al anului curent.

La rândul său, Dan Vardie a ținut să precizeze că promisiunile Ford nu sunt pe termen foarte lung. De aceea, nu se știe dacă după 2025, la Craiova, va continua producția de autoturisme sau aici vor fi fabricate doar vehicule utilitare.

Sursa: APIA