Daimler, Mazda şi Dacia – ce amenzi ar lua dacă nu ar respecta limitele de CO2
Compania de consultanţă PricewaterhouseCoopers a realizat un studiu teoretic: ce amenzi ar primi constructorii care nu ar îndeplini obiectivele impuse de Comisia Europeană – emisii CO2 de maximum 130 g/km. Este vorba despre o valoare medie ponderată, calculată în funcţie de mai mulţi factori tehici pentru fiecare model.
Astfel, specialiştii PwC au luat în considerare gama de modele din 2010 a fiecărui producător şi au încercat să vadă de ce amenzi ar fi aceştia pasibili dacă ar vinde aceleaşi maşini şi în 2012, fără modificări tehnice menite a scădea emisiile CO2.
Cel mai prost ar sta Daimler, care ar fi pasibil de o amendă, atenţie, de peste 1,1 miliarde de euro! Ceea ce ar corespunde unei penalizări de circa 2.000 de euro/vehicul. Apoi ar urma Mazda şi Dacia, care ar trebui să plătească penalizări de circa 1.800 de euro pentru fiecare model vândut.
La capătul opus, cele mai mici penalizări (200 de euro/vehicul) le-ar avea de plătit Citroen şi Peugeot, în timp ce Toyota ar fi grevată de penalităţi – oricum, japonezii au fost desemnaţi drept cea mai ecologică marcă auto din lume în 2011.
După cum atenţionează specialiştii PwC, este vorba doar despre o simulare, în cazul în care constructorii auto nu ar lua măsuri pentru a respecta directivele Comisiei Europene. Din fericire, nu vom vedea asemenea amenzi în 2012, deoarece, încă din acest an, aproape toţi constructorii auto şi-au adaptat gama de maşini pentru a corespunde barierei impuse de emisii CO2.
Totuşi, lucrurile nu se încheie aici, deoarece bariera de 130 g/km emisii CO2 este doar prima etapă din programul drastic de reducere a poluării în domeniul auto. În 2020, Comisia Europeană a fixat obiectivul de maximum 95 g/km emisii CO2, ceea ce va însemna un mare efort financiar pentru constructorii auto.
Dacă între 2006 şi 2010, emisiile medii de CO2 au scăzut de la 161 g/km la 140 g/km (cu 15%), constructorii auto sunt forţaţi ca într-un interval de 8 ani să reducă emisiile CO2 cu aproape 50% la maşinile noi. Suntem curioşi dacă vor reuşi toţi producătorii să se adapteze acestor norme drastice sau vor risca amenzi de sute de milioane de euro.