Dacia și Ford au o contribuție importantă la Produsul Intern Brut (PIB) al României și se numără printre cei mai importanți angajatori de la noi.
Pe lângă activitatea de producție din uzinele de la Mioveni și Craiova cei doi constructori auto susțin prin comenzi și foarte multe companii specializate în fabricarea componentelor.
La fabrica operată de Dacia la Mioveni lucrează aproximativ 14.000 de angajați și producătorul român a reușit să livreze anul trecut 314.228 de autoturisme.
Conform contractului negociat în anul 2021 cu Sindicatul Autoturisme Dacia compania din grupul Renault a oferit o primă de rezultat în valoare de 1.100 lei în luna ianuarie 2022, o altă primă de 300 de lei în septembrie) și tichete cadou de 8 martie și de Crăciun majorate cu 100 lei, se arată într-un material publicat de Argeș Știri.
După negocierile dintre Dacia și reprezentații sindicatelor de la finalul anului trecut prima de rezultat a fost majorată la 1.400 de lei și prima acordată în luna septembrie este de 400 de lei, conform informațiilor actualizate publicate de arges-stiri.ro.
Cei mai fericiți sunt însă angajații uzinei Ford de la Craiova: după preluarea acestei facilități de producție de către Ford Otosan a fost acordată suplimentar o primă specială în afară de cea uzuală.
Conform informațiilor publicate în decembrie 2022 de Gazeta de Sud prima specială acordată de Ford Otosan celor 5.500 de angajați a avut valoarea de 6.054 de lei brut (aproximativ 3.200-3.500 de lei net).
Pe lângă prima specială oferită de Ford Otosan, angajații uzinei din Craiova vor mai încasa o prima de aproximativ 1.300 de lei net acordată conform Contractului Colectiv de Muncă.
Cine câștigă mai bine: un angajat al uzinei Dacia sau un muncitor la fabrica Ford? La această întrebare lucurile sunt ceva mai complicate pentru că prin Hotărârea de Guvern nr. 1447/2022 (HG nr. 1447/2022) s-a stabilit că, începând cu data de 1 ianuarie 2023, salariul de bază minim brut pe țară garantat va fi de 3.000 lei/lună (comparativ cu 2.550 lei până și astfel avem o creștere în valoare brută va fi de 450 lei față de salariul minim actual.
Deși pe diverse site-uri specializate și pagini de social media se oferă câteva informații despre nivelul de salarizare practicat de cele două companii informațiile respective nu mai sunt de actualitate dacă luăm în calcul creșterea salariului minim și preluarea uzinei de la Craiova de către Ford Otosan.
O serie de informații furnizate de Sindicatul Autoturisme Dacia publicației locale Argeș Știri arată intenția Dacia de a opera o serie de creșteri salariale pentru 2023.
Pentru categoria operatori (nivelurile 1 – 5) și functionari (nivelurile L4A si L4B) se acordă 700 lei creștere generalã din ianuarie, personalul TESA nivelul L3C primeșe 630 lei + 1,2% crestere individuală în aprilie și personalul TESA nivelurile L3B si L3A primește 10 % creștere individuală tot din luna aprilie.
Tichetele de masã au o valoare crescută cu 30 lei din ianuarie și ar fi vorba despre o crestere de 200 lei pe lunã.
După cum aminteam prima de rezultat a fost mărită la 1.400 de lei și conform acordului salariul minim este de 3.050 lei
Angajații Dacia vor primi și bilete de vacanță de până la 3.200 lei.
Creșterea salariului minim va aduce modificări și la Ford, iar sumele sub 3.000 de lei vechiculate pe diverse site-uri pentru un operator nu mai sunt valabile.