Dacia – sfârşitul grevei!

Publicat: 11 04. 2008, 14:30

UPDATE 11.04:

Final mult-aşteptat al grevei de la Dacia: sindicatul şi conducerea Dacia au ajuns la o înţelegere în ce priveşte salariile, iar producţia a fost reluată. De asemenea, acţiunile în justiţie au fost anulate, astfel încât situaţia a revenit la normal.

Părţile au ajuns la un compromis în privinţa salariilor: creştere eşalonată, de 300 RON brut de la 1 ianuarie şi de 60 RON brut din septembrie, precum şi acordarea unei prime pentru rezultatele din 2007, echivalentă cu un salariu brut, dar nu mai mică de 900 RON (primă care nu face parte din cota de profit).

Rămâne să aşteptăm inaugurarea cu fast a producţiei , o adevărată vedetă în ascensiune încă înainte de lansarea oficială.

UPDATE 10.04:

Marți seara, tribunalul din Piteşti a declarat LEGALĂ greva sindicatului de la uzina Dacia – grevă care a ajuns deja în a treia săptămână de desfăşurare. Decizia tribunalului i-a luat prin surprindere pe oficialii Dacia, care, prin Mihai Acsinte, directorul juridic executiv Dacia, au declarat că "această decizie o considerăm ilegală, fiind contrară doctrinei şi jurisprudenţei române în ceea ce priveşte conflictele de muncă". Totodată, Dacia va depune în cel mai scurt timp un recurs împotriva acestei decizii, considerată "o decizie populistă, pentru marele public".

Ion Iordache a declarat, în numele greviştilor, că nu acceptă altă ofertă în afara creşterii salariale de 550 RON, motivând că "este o creştere normală în raport cu creşterea preţurilor din România, deoarece preţurile sunt europene, însă nu şi salariile". Greviştii acuză conducerea română că vrea să profite de nivelul scăzut de trai al muncitorilor, în condiţiile în care Dacia a adus cel mai mare profit pentru Renault în ultima perioadă.

UPDATE 9.04:

Conducerea Dacia a propus o mărire de 394 de lei brut, eşalonată în două tranşe, sumă mult mai consistentă decât cele avansate de şefi până acum. Noua propunere va fi analizată în cursul zilei de azi de către liderii sindicali, un răspuns favorabil putând pune capăt crizei ce deurează de mai bine de două sptămâni.

"Propunerea administraţiei la negocierile la care am fost invitaţi marţi a fost de creştere salarială de la data de 1 ianuarie cu 210 lei, plus suma de 94 lei primă lunară per om, şi o altă creştere salarială, începând cu 1 septembrie, de 90 lei. Deci în total, dacă adunăm sumele, rezultă o creştere salarială de 394 lei. Noi am luat act de noua propunere de creştere salarială a patronatului şi urmează ca acum să mergem să ne consultăm cu oamenii de la schimbul doi, după care cu cei de la schimbul trei. O decizie în acest sens vom lua miercuri, după consultarea sindicaliştilor de la schimbul întâi. Deci în cursul zilei de mâine o să ştim ce decizie vom lua la noua propunere de creştere salarială a patronatului”, a declarat viceliderul sindical Ion Iordache citat de MEDIAFAX.

Ultima ofertă a patronatului viza o creştere salarială cu 250 de lei brut pentru toţi muncitorii, în două etape: începând cu 1 ianuarie 130 de lei, plus prima lunară de 94 de lei pentru toţi angajaţii, iar de la 1 septembrie 26 de lei.

Iordache a mai spus că liderii sindicali vor face apel către toţi angajaţii ca miercuri să se prezinte la lucru pentru a lua o decizie în privinţa grevei.

UPDATE 8.04

Angajaţii de la Automobile Dacia Piteşti au intrat, luni, în cea de-a treia săptămână de grevă generală şi anunţă că vor organiza, la jumătatea acestei săptămâni, un miting de protest de patru ore, în Piaţa Vasile Milea din Piteşti, conform agenţiei MEDIAFAX.

"Suntem hotărâţi să rămânem în grevă generală până când acest patronat va înţelege să discute cu noi de la egal la egal şi să înţeleagă că trebuie să rezolve revendicările noastre şi nu să găsească tertipuri prin care să ne intimideze şi să ne provoace. Vom protesta şi vom face iar miting de protest pentru a ne cere drepturile noastre", a subliniat viceliderul sindicatului de la Dacia, Ion Iordache, intenţiile serioase ale protestatarilor.

Mitingul se va desfăşura în data de joi, 10 aprilie, între orele 10 şi 14 în Piaţa Vasile Milea din Piteşti. Protestul ar putea să nu mai aibă loc, dacă instanţa va decreta că greva este ilegală. Răspunsul la plângerea înaintată de Administraţia Dacia către Tribunalul Argeş privind legalitatea acestei acţiuni de protest este aşteptat până pe data de 9 aprilie.

UPDATE 4.04, ora 19:30:

Directorul de comunicare a companiei Dacia, Liviu Ion, a declarat joi 3 aprilie că s-a reluat producţia în uzină, cu muncitorii din schimburile 1 şi 2, iar numărul celor aflaţi în grevă generală reprezintă doar 40% din totalul muncitorilor. Totodată, administraţia acuză liderii sindicatului că sunt în cunoştinţă de cauză privind ilegalitatea grevei, iar instanţa "a consacrat o modalitate prin care un proces se poate prelungi la infinit, amânarea nefiind justificată legal" (Mihai Acsinte, director executiv juridic).

Liderii sindicali de la Dacia Automobile Piteşti contracarează declaraţiile administraţiei, pe care le consideră "o provocare la adresa greviştilor" pentru ca aceştia să renunţe la protest (unul dintre motivele invocate pentru amânarea procesului fiind teama de represalii din partea conducerii Dacia după terminarea conflictului de muncă). Sindicaliştii susţin că "patronatul vrea să-i incite pe grevişti, pentru ca aceştia să devină violenţi şi greva să fie suspendată din acest motiv".

În plus, afirmaţia directorului de comunicare Liviu Ion, că miercuri au fost fabricate 85 de vehicule este contracarată de Ion Iordache, viceliderul sindical, care afirmă că "maşinile anunţate că au fost fabricate sunt rebut, deoarece ele au fost realizate cu muncitori tineri, de-abia angajaţi şi cu o calificare mică, în formare". Totodată, viceliderul a mai afirmat că administraţia a încercat să influenţeze "cei 500 de maiştri, şefi de echipă şi şefi de secţie din uzină să determine câte doi grevişti din echipele pe care le conduc să renunţe la grevă, dar acţiunea nu a reuşit".

În plus, Ion Iordache este sigur că greviştii nu vor renunţa, cu atât mai mult cu cât colegii sindicalişti de la Renault vor oferi "un ajutor financiar al sindicatului francez la fondul de grevă", care va acoperi o parte din pierderile financiare suferite de greviştii aflaţi în cea de a zecea zi de proteste.

Conform Mediafax, greva nu afectează doar productivitatea uzinei, ci şi planurile Dacia, de acoperire a datoriilor uzinei, acumulate înainte de 2005 – una dintre condiţiile impuse de guvern. Profiturile înregistrate la 31 decembrie 2007 sunt "destinate acoperirii pierderilor înregistrate anterior". Compania a mai anunţat că Dacia mai are de recuperat pierderi de 61 milioane euro, motiv pentru care cererea sindicaliştilor, de majorare cu 500 RON a salariului nu poate fi satisfăcută.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

UPDATE 4.04

"Dacă era sigur că greva e legală, Sindicatul Autoturisme Dacia ar fi cerut o judecată pe fond. Căutând prin toate mijloacele să evite o judecată pe legalitatea grevei, sindicatul a arătat că ştie că greva este ilegală. Continuând această grevă, sindicatul acţionează împotriva intereselor salariaţilor. Iată ce au pierdut deja greviştii: opt zile de salariu şi opt tichete de masă. Toţi salariaţii au pierdut posibilitatea de a primi retroactiv mărirea cumulată pe ianuarie-martie, ceea ce înseamnă minimum 672 lei brut", evidenţiază Liviu Ion, într-un comunicat, neregulile acestei acţiuni de protest şi pierderile salariale ale angajaţilor.

În acelaşi document se precizează că administraţia Dacia îşi respectă toţi salariaţii, iar aceştia "sunt invitaţi să decidă singuri pentru ei înşisi şi pentru familiile lor". Reluarea lucrului ar permite reluarea negocierilor pentru o soluţie rapidă şi satisfăcătoare pentru toţi, mai arată sursa citată.

Reprezentanţii administraţiei Dacia Automobile Piteşti au anunţat, conform Mediafax, că negocierile patronatului cu sindicatul uzinei se sistează până când muncitorii vor relua lucrul.

Activitatea uzinei se păstrează la parametrii optimi, conform surselor Dacia, din 24 martie, data declanşării grevei, şi până în prezent s-au livrat 3.565 de unităţi şi mai există încă automobile pe stoc pentru a onora comenzile actuale.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Filmul evenimentelor în săptămâna precedentă:

UPDATE 28.03:

Potrivit liderului sindicatului de la Dacia, Nicolae Pavelescu, cea de-a treia rundă de negocieri din această săptămână a durat două ore, iar oferta administraţiei a fost respinsă, sindicaliştii considerând că aceasta nu este realistă, "în conformitate cu productivitatea muncii foarte bună, înregistrată în uzină".

"Oferta de astăzi e ofertă de ieri şi de alaltăieri. În conţinut nu se schimbă nimic, se schimbă doar forma în care este ea prezentată şi doar atât. Noi vrem 550 de lei, iar administraţia ne oferă mult mai puţin. În aceste condiţii, greva generală continuă", a declarat Pavelescu pentru MEDIAFAX.

Aproximativ nouă mii de angajaţi ai Dacia Piteşti şi sindicalişti de la BNS au participat, joi, la un miting de protest la Mioveni. Liderul BNS Dumitru Costin le-a spus celor peste 9.000 de participanţi la mitingul de la Mioveni că prin greva generală se înregistrează zilnic pierderi de zece milioane de euro, iar administraţia uzinei încearcă să-i păcălească pe muncitori şi să-i dezinformeze.

UPDATE 26.03

Angajaţii de la Dacia Piteşti au continuat şi marţi grevă generală, sindicaliştii afirmând că oferta de majorare salarială înaintată cu o zi în urmă de administraţia uzinei nu aduce nimic nou faţă de cea de săptămâna trecută.

Poziţia protestatarilor pare una solidă, după cum afimă Nicolae Pavelescu, liders sindical la Dacia, citat de MEDIAFAX: "Suntem pregătiţi pentru o grevă pe un termen care depinde numai de răspunsurile administraţiei. Noua ofertă pe care patronatul a prezentat-o luni este de fapt oferta veche pe care ei ne-au arătat-o la sfârşitul săptămânii trecute şi care ne-a determinat să intrăm în grevă. Suntem pregătiţi pentru orice discuţie realistă",

Reprezentanţii administraţiei uzinei Dacia Renault din Piteşti şi cei ai sindicatului s-au întâlnit, ieri, discuţiile durând două ore, însă liderii sindicali afirmă că nu a fost vorba, practic, despre negocieri, ci a fost fixat programul de întâlniri între cele două părţi, pe parcursul grevei.

Astăzi se va soluţiona plângerea înaintată de conducere la Tribunalul Argeş, referitor la legalitatea acţiunii de protest iniţiată de muncitor
i. Lideri sindicali sunt, însă, într-un verdict favorabil din partea magistraţilo, fapt ce le-ar permite continuarea grevei pe termen nelimitat.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

UPDATE 25.03 :

Administraţia Dacia Renault Piteşti a contestat în instanţă legalitatea grevei generale declanşate, luni dimineaţă, de angajaţii uzinei, depunând o plângere la Tribunalul Agreş, conform directorului de comunicare al Dacia, Liviu Ion, citat de MEDIAFAX. Pe lângă caracterul ilegal al acţiunii de protest, şefii Dacia consideră că numărul celor au întreurpt activitatea este de doar 50% dintre angajaţi, nu de 80% cum susţin liderii sindicali.

"Eu am susţinut astăzi că din schimbul întâi care a intrat în grevă generală din totalul de oameni care au semnat statul de plată 49 la sută au scris că sunt de acord cu greva, iar 51 la sută că nu sunt. Asta este o problemă. Chestiunea principală pe care o reproşăm este că cei de la sindicat nu au parcurs toate cele patru capitole de negociere. Am negociat doar unul şi normal era să le parcurgem pe toate, iar numai după aceea ei puteau, conform legii, să declanşeze greva generală. O să se judece şi instanţa va stabili adevărul şi cine a încălcat legea", a declarat Liviu Ion pentru MEDIAFAX.

Sursele Dacia susţin că administraţia nu poate acorda o majorare salarială de 550 de lei, aşa cum au cerut sindicaliştii, şi că adunând toate cererile salariale solicitate de sindicat s-ar ajunge la o creştere de peste 70 la sută, lucru care nu poate fi luat în calcul, în condiţiile în care Dacia are de recuperat în continuare pierderi de 61 de milioane de euro.

Sindicaliştii rămân, însă, pe poziţii spunând că sunt pregătiţi să se prezinte în instanţă şi că pot atesta că numărul celor implicaţi în acţiunea de protest este mult mai mare decât susţine conducerea Dacia.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++


UPDATE:

La greva generală participă mai bine de 80% din angajaţii uzinei de la Mioveni, protestul putând a se prelungi pe termen nelimitat. Liderul sindical, Ion Iordache, citat de MEDIAFAX , confirmă poziţia muncitorilor: "Greva era inevitabilă după modul în care patronatul a înţeles să negocieze cu noi. Greva este pe timp nelimitat, iar revendicările noastre rămân cu acelaşi conţinut. Aşteptăm creşterile salariale pe care
le-am cerut, aşteptăm creşterea cuantumului primelor de Crăciun şi de Paşte şi rezolvarea tuturor revendicărilor noastre. Noi suntem deschişi dialogului şi negocierilor şi le aşteptăm cu foarte mare interes
"

Toţi salariaţii din primul schimb sunt prezenţi la locurile de muncă, în secţiile unde îşi desfăşoară activitatea, dar nimeni nu lucrează, iar până în acest moment nu s-au înregistrat incidente majore, sindicaliştii aşteptând discuţiile cu reprezentanţii conducerii.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

La discuţiile anterioare, de joi, patronatul nu a mai înaintat o altă ofertă de creştere salarială, după cea făcută marţea trecută, care viza o majorare cu 118 le
i, în condiţiile în care sindicaliştii au cerut o creştere salarială de 550 de lei, în două tranşe: 350 de lei începînd cu 1 ianuarie 2008 şi 200 de lei începînd cu 1 iunie.

Cele mai importante revendicări ale sindicaliştilor de la Dacia vizează majorarea de salariu cu 350 de lei începând cu 1 ianuarie 2008 şi cu 200 de lei începând cu 1 iunie 2008, participarea la profit cu o cotă de 5-10 la sută din profitul net al societăţii, mărirea primelor de Paşte şi de Crăciun cu 50 la sută din salariul mediu brut al societăţii şi a primei de vacanţă, majorarea primei pentru Ziua constructorului de maşini, acordată în luna septembrie, cu o valoare de 200 de lei, acordarea unor facilităţi pentru salariaţii care achiziţionează maşini sau piese Renault, în sensul unei reduceri de 15 la sută la facturare.

Ultima grevă generală la Dacia Piteşti a avut loc în anul 2002 şi s-a desfăşurat pe parcursul a trei zile.