Dacia MD87 – Modelul cu nume misterios și look de supercar, construit în România în plin comunism

Publicat: 21 02. 2021, 07:28
Actualizat: 21 02. 2021, 07:36

Dacia a construit o mașină care arăta ca un supercar în anii ’80. Se numea Dacia MD87. A fost creația unui inginer român pasionat de sporturile cu motor. Din păcate, modelul nu a intrat niciodată în producția de serie. Șefii de la Dacia au respins proiectul.

GALERIE FOTO

Trebuia să fie un muscle car. Trebuia să fie cea mai spectaculoasă mașină construită până la acea oră în România. Trebuia să fie o mașină de curse așa cum românii nu avuseseră niciodată. Cei care lucrau atunci la uzina Dacia îl alintau “Ferrari-ul românesc”, mai ales că prima unitate construită era roșie. Era inspirat însă de celebrul Ford GT40. Conducerea uzinei a respins proiectul, așa că modelul nu a intrat niciodată în producția de serie.

Inginerul Nicolae Cosmescu, pasionat de motorsport, a proiectat mașina. Se gândea la un asemenea model încă din anii ’60. L-a proiectat-o însă, 20 de ani mai târziu, la Centrul de Cercetare și Proiectare Dacia.

Pentru a construi Dacia MD87, inginerul Cosmescu a folosit un șasiu de Dacia Sport. A coborât caroseria în așa fel încât mașina să nu depășească un metru în înălțime și i-a construit o parte posterioară complet diferită, din fibră de sticlă.

De la versiunea de serie Dacia Sport a păstrat doar radiatorul la locul lui. Motorul a fost amplasat central. În locul propulsorului a fost așezată roata de rezervă. Și transmisia a fost relocată. În locul cutiei de viteze convenționale a fost montat rezervorul. Prototipul s-a ales și cu patru discuri de frână. Mașina avea o frână de mână hidraulică. Două lonjeroane au dus rigiditatea vehiculului la nivelul dorit.

Și cabina a fost refăcută. Au apărut la bord scaune de curse, două la număr. Bancheta a dispărut.

De la ce vine denumirea Dacia MD87?

Trei luni a lucrat la acest prototip echipa inginerului Cosmescu, alcătuită din doi tinichigii, un mecanic și un electrician.

Denumirea prototipului are la bază o alegere… sentimentală. Sunt primele litere din prenumele soției și fiului lui Nicolae Cosmescu, Monica și Dragoș. ’87 a fost anul omologării.

În 1988, mașina a primit o actualizare. Principala modificare se regăsea în partea frontală. A apărut acolo o capotă cu linie descendentă sprefață, ca la supercarurile vremii. Iar în capotă erau decupate farurile escamotabile. Revoluția din 1989 a însemnat începutul sfârșitului pentru Dacia MD87.