Dacia Duster – plusuri şi minusuri ale lui Dacia Duster

Autor: Oraan Mărculescu 18 mart. 2009 Știri auto

LUNI 23 MARTIE, DACIA DUSTER ESTE ÎN ROMÂNIA!

O VEZI LIVE PE www.promotor.ro, începând cu ora 12:00

Iată ce cred câţiva dintre cei implicaţi în designul auto despre Dacia Duster:

  • Andrei Avarvarii – designer auto, participant constant la concursurile de design ProMotor, cu lucrări apărute pe foarte multe site-uri de specialitate

Dacia Duster - A. AvarvariiTrebuie făcută de la bun început o diferenţiere între un show-car (cum a fost Dacia Logan Steppe), care prefigura un model de serie şi un cocept-car (cum este Dacia Duster), care are rol de vector de imagine. Cel din urmă este un vehicul care testează noi tehnologii şi soluţii de design fără a viza producţia de serie ca atare. Elemente de pe un concept car se pot regăsi în câţiva ani şi pe modelele de producţie.

Am apreciat la Duster faptul că reeditează un nume şi un model deja folosite de Dacia. Designul avangardist a fost, în general, foarte bine primit. Îmi plac şi mie mult blocurile optice originale şi interiorul modulabil, cu scaunul din dreapta culisând sub cel al şoferului.

Una peste alta, ştiind şi că este un vehicul creat în mare parte la Centrul de Cercetare în Design Renault din Bucureşti, îmi gâdilă şi mai mult orgoliul naţional. Rolul acestui concept car a fost acela de a atrage şi mai mult atenţia asupra mărcii Dacia şi pot spune că şi-a îndeplinit misiunea cu succes.

Dacia Duster - Radu MateiPrima dată când am văzut acest concept car am rămas cu gura cascată, am zis "Aleluia, în sfârşit ceva klumea!". Dar, după ce mi-a ieşit din sânge entuziasmul patriotic şi după ce am stat să analizez exerciţiul de Multi Purpose Vehicle al celor de la Dacia-Renault, doar din inerţia subconştientului am observat că ceva nu îmi place la Duster.

Şi, din acest moment, am început să fac ce face cam tot românul, şi anume să critic, să denigrez munca unor oameni cu bune intenţii de altfel. Astfel mi-am ordonat critica în câteva puncte de foc:

  1. Monovolumul compact al întregului concept car, monovolum pe care l-aş compara cu o bomboană, comparaţie care vrea să  explice încercarea designerilor de a integra toate elementele structurale şi compoziţionale într-o formă simplă şi compactă (nimic spectaculos)
  2. Cu siguranţă, mulţi dintre cei care au văzut acest concept car au avut impresia că au mai văzut o asemenea expresie artistică la altă maşină, şi anume la Infinity FX35 – de la aspectul de monovolum asemănător până la linile generale care pleacă de la faruri, se continuă pe lateral până în partea din spate.
  3. Forma stopurilor spate şi modul de integrare a lor in stâlpul C al a caroseriei reprezintă alt element de bază al întregului concept, însă forma de "Y" a stopurilor spate la fel m-a trimis imediat cu gândul la formalismul celor de la Volvo.
  4. Întregul design îl consider mai degrabă "americano" decât european pur sânge, toată imaginea futuristico-urbană se regăseşte evident în conceptwlw celor de la Ford, în special la "The Ford Explorer America" şi, de ce nu, la Ford SynUS, doar forma mai "streamline" a lui Duster l-ar deosebi de acestea.
  5. Ce mă enervează cel mai mult la Duster: nu e un exerciţiu de design, nu, doamne fereşte, este un exerciţiu de marketing, precum toate concept-car-urile de la Dacia-Renault. Acestea doar au încercat să mai spele imaginea de marcă auto "low-end" propunând o imagine optimistă a viitorului acestui brand.

În concluzie, dacă Dacia Duster ar deveni o maşină de serie, aş cumpăra-o, dar dacă ea rămâne doar o randare frumoasă, un simplu desen, ea va fi pentru mine doar o strategie de marketing elaborată de cei de la Renault. Sper să nu se aleagă "praful" de ea.

Pagini: 1 2


Urmărește Promotor.ro pe Google News




Comentarii
Inchide