Piaţa franceză a înregistrat o scădere în luna august de 7,1%, faţă de aceeaşi lună a anului trecut şi, în general, cam toate mărcile şi-au văzut cifrele de vânzări diminuate în a opta lună a anului. Există şi excepţii. Cea mai concludentă se numeşte Dacia, brandul românesc reuşind să vândă în luna recent încheiată cu 25% mai multe unităţi decât vindea pe vremea asta anul trecut. Creşterea Dacia este şi cea mai importantă de pe piaţa din Hexagon.
De asemenea, există un aspect care trebuie subliniat: Dacia se plasează în Franţa sub plutonul tradiţional european, condus aşa cum era de aşteptat de mărcile franceze . Marca românească devansează clar aşa zisele mărci low-end, cum ar fi Hyundai, Kia sau Suzuki, deşi oferta românească are în principal un singur produs, în timp ce gama acestora este mult mai bogată.
Se poate observa că Dacia se plasează în ierarhiile comerciale într-un club select, ţinând aproape de Audi şi devansând Mercedes şi BMW. O comparaţie cu aceste branduri nu este însă foarte concludentă, deoarece vizează categorii de public diferite.
Veţi spune că prezenţa sub umbrela Renault reprezintă un vector de imagine important. În mare parte este adevărat, dar Dacia devansează şi Nissan, cealaltă marcă afiliată consorţiului francez. Deci această creştere vine mai degrabă din interior, Dacia impunându-se ca a doua marcă în cadrul grupului. De asemenea, Dacia a crescut cel mai mult în primele 8 luni din 2008, înregistrând un plus de proape 40% faţă de primele 8 luni ale anului 2007.
O posibilă cauză ar fi că, în condiţiile contractării unei pieţe, întotdeauna produsele cele mai accesibile supravieţuiesc, ba chiar îşi măresc cota. O altă explicaţie: este vorba de mentalitate – vesticii tânjesc mai puţin ca noi la automobile "emancipate" şi le privesc mai mult ca pe obiecte utile decât ca pe oglindiri (sau mai degrabă epatări) ale statutului. Iar automobilele Dacia asta fac, nu te răsfaţă şi nu îţi gâdilă orgoliul, dar, din punct de vedere a ceea ce oferă în raport cu costurile, stau mai bine decât multe din automobilele vestice. Iar francezii se pare că s-au prins.
Premizele de creştere ale mărcii româneşti în Vest se leagă însă de Sandero. Apariţia unei interpretări accesibile a laitmotivului preferat al vesticilor, hatchbackul de clasă mică, ar putea impulsiona serios afacerile externe Dacia în viitor şi acest lucru se face simţit încă de pe acum. Astăzi Franţa, mâine tot Vestul ne va primi cu braţele deschise în topul celor mai bine vândute mărci.