Dacă înjuri că te-a blocat în intersecţie coloana oficială, pune şi pilda şefului de trib la socoteală
„De pe vremea şefului de gintă sau comandantului de trib”. De acolo s-ar trage tot obiceiul cu protecţia oficialilor, pentru că „şi ei aveau unul-doi în trib care îi păzeau sau aveau mai mare grijă de ei”, spune Ioan Rus, fost ministru de Interne în perioada 2000 – 2004. Chiar dacă blochează toate intersecţiile şi poate fi acuzat de orice numai de discreţie nu, pentru că „atrage atenţia”, cum crede Constantin Dudu Ionescu, şi el fost şef la MAI, obiceiul coloanelor oficiale poate nu ar fi provocat atâta tensiun dacă, în toamna anului trecut, un poliţist n-ar fi murit la serviciu, în timp ce deschidea calea pentru fostul ministru de Interne, Gabriel Oprea. Atunci au apărut semnele de întrebare. Cine şi, mai ales, în ce condiţii are dreptul să beneficieze de escorta echipajelor de poliţie, care este limita dincolo de care începe abuzul şi cât de „oficiale” erau, de fapt, misiunile în care miniştrii din Guvern dădeau traficul peste cap? Până acum, după tragicul accident în care şi-a pierdut viaţa poliţistul Gigină, s-a deschis un dosar penal pe numele fostului vicepremier Oprea, care, după aproape un an, stă încă în sertarele DNA.
Însoţirea de coloane oficiale datează „de mult”. De când anume nu ştie exact să spună niciunul dintre foştii miniştri de Interne contactaţi de Gândul. Mai multe ştie, însă, preşedintele Sindicatului Poliţiştilor Diamant, Emil Păscuţ, care invocă Regulamentul de aplicare a ordonanţei de urgenţă 195/2002, emis în 2006. De la articolul 223, alineatul 1 începe totul, pasaj care prevede că „Poliţia Rutieră asigură însoţirea coloanelor oficiale cu echipaje specializate, potrivit competenţei.
Se însoţesc cu echipaje ale Poliţiei Rutiere demnitari români sau oficialităţi cu funcţii similare, după cum urmează: preşedintele României, preşedintele Senatului, preşedintele Camerei Deputaţilor, primul ministru al Guvernului”.
Mai departe, la acelaşi articol 223, alineatul 3, există o formulare destul de vagă, de care s-a tras din toate părţile, arată preşedintele Sindicatului Poliţiştilor Diamant, Emil Păscuţ, doar, doar va reuşi să acopere tot spectrul de motive pentru care miniştrii ar dori să meargă şi ei cu girofar: „situaţii deosebite care impun deplasarea în regim de urgenţă”. Doar atunci „pot beneficia de însoţirea cu echipaje ale Poliţiei Rutiere şi miniştrii din Guvernul României”, scrie negru pe alb în lege.
Oricum ar fi, chiar şi înainte de intrarea în vigoare a acestui Regulament, odată ajunşi la Guvern, unii dintre politicieni s-au apucat să semneze tot felul de ordine, rămase departe de ochiipublicului, despre care se spune că au rolul să facă regimul acordării de coloane oficiale mult mai lejer. Concret, ce scrie în documente ştiu doar cei care le-au semnat, pentru că ele au rămas secrete, multe dintre ele fiind chiar nepublicate, deci ilegale, spune Emil Păscuţ.
Citeşte mai departe pe gandul.info