Cum vor afecta schimbările aduse Programului Rabla 2024 piața auto din România

Publicat: 14 12. 2023, 14:28

Din cauza modificărilor anunțate de Guvernul României, piața auto s-ar putea confrunta cu o scădere drastică.

​În urma măsurilor fiscale anunțate, mai ales a celor legate de micșorarea valorii tichetelor din programele Rabla și Rabla Plus, piața mașinilor noi se va prăbuși de la 145.000 de unități în 2023, la maximum 80.000 de mașini în 2024, estimează ACAROM (Asociația Constructorilor Auto din România), transmite HotNews.ro.

Ieri, 13 decembrie 2023, Guvernul Românie a anunțat noile măsuri fiscale ce vizează și tichetele acordate prin programele Rabla și Rabla Plus. Astfel, programele ar putea deveni neatractive din cauza faptului că primele de casare vor fi micșorate drastic.

„În 2023 ne așteptăm ca piața de autoturisme noi să atingă valoarea de 145.000 unități, cu contribuția majoră a programelor Rabla și Rabla Plus. În condițiile măsurilor anunțate, aceste programe își pierd atractivitatea și astfel prognoza pentru 2024 este una dezastruoasa, respectiv o piață de vehicule noi de maxim 80.000 unități, cu impact negativ direct asupra locurilor de muncă din sector”, se arată în comunicatul publicat de ACAROM.

Din cauza modificărilor aduse programului Rabla, piața de mașini noi ar putea suferi o scădere foarte mare

În 2024, cuantumul primei de casare acordate prin Programul de stimulare a înnoirii Parcului auto naţional 2020 – 2024 este în sumă de maxim 3.500 lei pentru achiziționarea unei motociclete noi sau a unui autovehicul nou în schimbul casării unui autovehicul uzat, respectiv 5.000 lei pentru achiziționarea unui autovehicul nou în schimbul casării a două autovehicule uzate. În plus, prima de casare se acordă numai în cazul în care beneficiarul deține în proprietate autovehiculul uzat pentru o perioadă mai mare de trei ani.

Potrivit ACAROM, până la finalul anului curent, în România ar putea fi vândute 145.000 de autoturisme noi, dar estimează că în 2024 piața s-ar putea prăbuși. Astfel, se anulează efectul benefic al derulării programelor în anii precedenți – creșterea ponderii vehiculelor hibride, electrificate și electrice, având ca și consecință directă creșterea importurilor de vehicule second hand, mai poluante și mai nesigure.