Cum văd viitorul mobilității liderii din industria AUTO mondială. John Bozzella: Avem nevoie de o abordare politică echilibrată

Publicat: 17 10. 2024, 17:46
Actualizat: 17 10. 2024, 17:46

Forumul Mobilității Sustenabile și Accesibile a reunit la București lideri din industria auto din peste 20 de țări, lideri politici și factori de decizie, pentru a contura împreună viitorul mobilității la nivel global. Site-ul Gândul.ro a participat la eveniment și iată care sunt concluziile.

Premierul Marcel Ciolacu a declarat, la începutul evenimentului, că planul de reindustrializare a economiei, care va fi lansat, vine să susțină industria auto.

„Este o onoare să mă aflu astăzi aici la acest eveniment cu totul deosebit, organizat de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România. Industria auto românească a demonstrat de-a lungul anilor o capacitate extraordinară de adaptare și inovare, iar astăzi suntem aici pentru a celebra aceste realizări și pentru a discuta despre viitorul sustenabil al mobilității. În acest context, cred că planul nostru de reindustrializare a economiei pe care ne pregătim să-l lansăm vine să susțină această industrie strategică a țării. Acest plan vizează transformarea României într-un hub de tehnologie și inovație în Europa de Sud-Est în următorii 10 ani.

Ne propunem să atragem investiții semnificative în sectorul auto, să dezvoltăm infrastructura necesară, să susținem cercetarea și dezvoltarea în domeniul vehiculelor electrice și autonome. Este vital să ne susținem industria auto, care contribuie semnificativ la PIB-ul țării noastre și are un rol crucial în volumul exporturilor României. În 2024, producția de automobile a crescut spectaculos, cu peste 600.000 de unități produse anual.

Aceste realizări nu doar că susțin economia națională, dar și poziționează România ca un jucător important pe piața auto europeană. Evident, vrem să sprijinim procesul de modernizare a acestui sector și a tendinței de electrificare a producției de autoturisme.

În 2024, ne așteptăm ca vânzările de autoturisme elecricate să crească cu peste 24%, iar cele de autoturisme pur electrice să ajungă la o cotă de piață de 13%. Reafirm angajamentul României față de proiectele verzi și pentru decarbonarea economiei”, a declarat premierul Marcel Ciolacu.

Vezi aici VIDEO din timpul evenimentului 

„Trebuie să facem tranziția către emisii zero”

Dan Vardie, președintele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), a spus că misiunea organizației pe care o conduce este aceea de a construi un viitor echilibrat și responsabil.

„Noi avem o serie întreagă de valori pe care aș vrea să vi le supun atenției. Foarte pe scurt, când vorbim de inovație, prin colaborare, noi înțelegem parteneriate solide cu toți cei implicați, inclusiv industrie, autorități, în a găsi soluții creative la niște probleme complicate, de foarte multe ori, de diversitate și incluziune. Cred că toată lumea înțelege, APIA a devenit un exemplu de diversitate și de incluziune în lumea automobilului, în lume în general, în lumea socială, pentru că la noi lucrurile au evoluat așa cum e firesc să evolueze într-o societate, într-o asociație modernă.

Suntem, mai nou, și exemplu la Consiliul Concurenței, pentru că am înțeles ce înseamnă și cum trebuie să funcționeze o astfel de organizație. Ne preocupăm, evident, de ceea ce înseamnă responsabilitate socială și ecologică, avem o dezvoltare continuă și suntem cei care promovează dezvoltarea durabilă, dezvoltarea sustenabilă.

Anul acesta ați văzut că am pronunțat de mai multe ori și accesibilă, pentru că ne-am dat seama că degeaba poți să faci o mobilitate sustenabilă, dacă ea nu e accesibilă. Noi trăim în România și, cu atât mai mult, cu toții înțelegem cât de important este să dăm cât mai multor oameni șansa la mobilitate și, sigur că da, flexibilitate și adaptabilitate. Sunt alte valori cu care operăm. Ei bine, aici m-am gândit să vă spun în două cuvinte că misiunea noastră este să construim un viitor echilibrat și responsabil.

Sigur că ne dorim un ecosistem de mobilitate accesibil și sustenabil, iar ca obiective sigur că trebuie să facem împreună tranziția către emisii zero”, a mai spus președintele APIA, Dan Vardie.

„Aprobarea unei legi care impune vehicule 100% electrice în zece ani este partea uşoară”

Președinte Organizaţiei Internaţionale a Producătorilor de Vehicule (OICA), John Bozzella, prezent la Forumul Mobilității Sustenabile și Accesibile, organizat de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România, a afirmat că este nevoie de o abordare politică echilibrată în ceea ce privește viitorul industriei auto.

„Când vorbesc cu liderii guvernamentali, aceştia spun mai întâi că viitorul este electric, în al doilea rând, că trecerea la mobilitatea personală electrică necesită doar o transformare completă a bazei industriale globale de automobile şi, de asemenea, o reimaginare a pieţelor auto din întreaga lume.

Producătorii de automobile investesc sume masive de capital în electrificare, generate de veniturile din vânzările de vehicule cu motoare cu ardere internă. Acest lucru nu poate continua pentru totdeauna. Aşa că le spun factorilor de decizie să aibă succes şi că trebuie să abordăm condiţiile necesare pentru a schimba piaţa.

Nu îmi fac deloc griji cu privire la capacitatea producătorilor auto de a produce vehicule, dar îmi fac griji dacă există un decalaj prea mare între cerinţele guvernamentale şi aşteptările clienţilor. Cu alte cuvinte, avem nevoie de o abordare politică echilibrată.

Înţeleg că factorii de decizie politică trebuie să echilibreze mai multe obiective societale. Ei trebuie să ia în considerare reducerea carbonului. De asemenea, trebuie să ia în considerare locurile de muncă, comerţul, competitivitatea şi securitatea economică şi naţională. Uneori, aceste obiective şi politici nu se aliniază şi sunt în conflict. Aprobarea unei legi care impune vehicule 100% electrice în zece ani este partea uşoară, însă mersul prea repede ar putea crea riscuri competitive pentru producătorii de automobile”, a declarat președinte OICA, John Bozzella.

„Avem nevoie de industrii solide, de inovație, nu de cămăși de forță legislative”

Eurodeputata Adina Vălean, fostul comisar european pentru Transporturi, a precizat că este o susținătoare a neutralității tehnologice.

„Am fost și rămân, nu numai personal, ci și ca politician, o susținătoare a neutralității tehnologice. De fapt, motorul pe combustie a fost soluția pe care industria și consumatorii au ales-o într-un anumit moment, din mai multe opțiuni. Căci nici mașinile pe hidrogen, nici cele electrice nu sunt invenții foarte recente.

Nicio tehnologie nu deține monopolul asupra viitorului și deschiderea către toate opțiunile tehnologice, de la vehicule electrice la combustibili sintetici, ne poate conduce la un nou campion tehnologic natural sau la mai mulți campioni.

Când spun aceste lucruri, nu le spun pentru că aș fi împotriva obiectivelor de climă sau aș nega stringența, nevoie de a scădea nu numai emisiile, ci și nivelul de noxe. Aceste obiective sunt validate științific. Ce vreau să spun este că dacă vrem să atingem asemenea ținte ambițioase, avem nevoie de industrii solide, de inovație, de opțiuni multiple, nu de cămăși de forță legislative.

Am fost cinci ani comisar pentru Transporturi al Uniunii Europene și parte din moștenirea mea legislativă este legislația privind infrastructura de reîncărcare electrică și încărcare cu hidrogen pe rețeaua esențială de transporturi a Uniunii Europene. Am introdus obligații pentru statele membre. Am pus la dispoziție și fonduri pentru a transforma obligațiile în realitate.

Piața mașinilor electrice este în creștere, dar cu fluctuații. O rețea de puncte de reîncărcare egal distribuită în Europa contează în decizia cumpărării unei mașini electrice. 2030 ar trebui să ne găsească în Uniunea Europeană cu 3,5 milioane de stații funcționale. Poate vom face asta”, a afirmat fostul comisar european Adina Vălean.