Cum sunt șoferii ajutați de limita de toleranță a radarelor? Ce diferență e între viteza reală și cea înregistrată de aparat
De multe ori, aparatele de măsurare a vitezei pot avea abateri, ceea ce înseamnă o diferență între viteza reală cu care circulă o mașină și cea înregistrată de aparat. Și sunt cazuri când limita de toleranță a radarelor îi poate ajuta pe șoferi.
Ca orice aparat de măsurare, și radarele folosite de Poliția Rutieră au o limită de toleranță.
Ceea ce înseamnă că producătorii acestor dispozitive admit că pot exista diferențe între viteza reală și de cea cu care circulă, în realitate, un șofer.
Care este limita de toleranță a radarelor?
Radarele folosite de Poliția Română sunt unele dintre cele mai performante dispozitive de măsurare a vitezei. Cele mai recente au o valoare de aproximativ 13.000 de euro.
Acestea pot stabili cu cât circulă o mașină chiar și de la o distanță de 1.200 de metri. În cazul pistolului radar, în doar 0.33 secunde din momentul în care polițistul apasă trăgaciul, aparatul stabilește viteza.
Însă, această viteză înregistrată de cinemometre (apar de măsurare a vitezei) poate fi ușor diferită de cea reală.
„Pentru cinemometrele care funcționează numai în regim staționar, aceasta este de ± 3 km/h, pentru viteze de până la 100 km/h. Iar de ± 3% din valoarea măsurată, pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h. În regim de deplasare, pentru măsurarea vitezei autovehiculelor aflate în trafic, eroarea maximă tolerată este de ± 4 km/h pentru viteze de până la 100 km/h. De ± 4% din valoarea măsurată pentru viteze egale sau mai mari de 100 km/h”, scrie avocatul Tudor Ion pe blogul său.
Cum îi ajută pe șoferi această limită de toleranță
Pentru ca un șofer să nu fie sancționat din cauza radarului care a indicat eronat o viteză prea mare, legea stabilește că șoferii pot depăși cu maximum 5 km/h viteza maximă admisă.
Astfel, dacă pe o secțiune de drum limita e de 50 km/h, un șofer care circulă cu 54 km/h nu va fi sancționat.
În plus, de multe ori polițiștii închid ochii când un conducător auto depășește viteza limită cu 8-10 km/h. Dar, sunt și cazuri în care șoferii au fost amendați pentru astfel de diferențe.
Șoferii care consideră că viteza înregistrată de radar e prea mare, se pot adresa instanței de judecată. Aceștia pot cere o verificare metrologică a aparatului, pentru a se constata dacă măsoară corect.
Dacă se descoperă abateri peste limita de toleranță, sancțiunea emisă în baza măsurătorilor acestui aparat va fi anulată.