Cum se face regenerarea filtrului de particule? Ce poți face dacă ai DPF înfundat
Mulți șoferi care au mașini pe motorină s-au confruntat cu această problemă: DPF înfundat. Asta nu înseamnă, însă, că mașina s-a stricat și trebuie neapărat dusă în service. Iată cum se face regenerarea filtrului de particule, care este viteza minimă de deplasare și la câte turații trebuie ținut motorul.
Producătorii auto au montat pe mașinile diesel moderne dispozitive care să reducă emisiile de noxe. Unul dintre acestea este filtrul de particule – Diesel Particulate Filter (DPF).
Rolul său este de a distruge particulele rezultate în urma arderii motorinei.
Cum funcționează un filtru de particule
Filtrul de particule face parte din sistemul de evacuare al mașinii. Are rolul de a capta particulele de funingine rezultate în urma arderii carburantului și a le distruge.
În termeni generali, rolul filtrului de particule este de a reduce emisiile de noxe.
În timp condusului, computerul mașinii monitorizează constant nivelul de funingine acumulată în filtru. Când nivelul atinge un anumit prag, începe procesul de regenerare activă.
Ceea ce înseamnă că temperatura din interiorul filtrului de particule este mărită, cu ajutorul gazelor de evacuare, și începe un proces de ardere a particulelor.
Dar, dacă vehiculul nu atinge viteze suficient de mari, iar turația motorului nu este cea potrivită, funinginea nu va putea fi distrusă.
Astfel, regenerarea nu se va putea realiza, iar în interiorul filtrului se vor acumula tot mai multe depuneri de reziduri. Ceea ce va duce, invariabil, la înfundarea DPF.
Când filtrul de particule se înfundă sau nu mai funcționează corect, în bord se va aprinde martorul de motorul. Sau, la modele mai noi, va fi afișat un mesaj text și se va aprinde un martor dedicat filtrului.
Cum se face regenerarea filtrului de particule?
Pentru a face o regenerare a filtrului de particule înfundat, nu trebuie neapărat să mergeți la un mecanic.
„Regenerarea se face automat, dacă mergi la viteza potrivită, ai turațiile corecte și rulezi un anumit timp. În general, trebuie să mergi 20-40 de kilometri, cu o turație între 2.000 și 2.500 RPM, la o viteză de cel puțin 60 km/h. Astfel, cel mai bine e să mergi pe autostradă pentru a face o regenerare a DPF. Menții mașina la o viteză constantă, cu turații în jur de 2.200 RPM și mergi așa 10-20 de minute”, a explicat pentru ProMotor mecanicul Robert Marin.
Când regenerarea va fi completă, martorul DPF se va stinge singur. Ceea ce înseamnă că filtrul de particule a fost curățat.
Așadar, pentru a face regenerarea filtrului de particule trebuie să:
- menții o turație constantă între 2.000 RPM și 2.500 RPM;
- ai o viteză minimă de 60 km/h;
- rulezi în acest mod timp de 10-20 de minute.
Dacă în acest timp nu se stinge martorul de bord, este posibil ca problema să fie de altă natură. Ceea ce înseamnă că va trebui să mergi cu mașina la mecanic pentru o diagnoză completă.