Perioada sărbătorilor de iarnă este o perioadă aglomerată pentru marea majoritate a participanţilor la trafic. Înainte de a pleca la drum lung, printre primele lucruri care trebuie verificate sunt anvelopele. Utilizarea unei echipări corecte permite deplasarea în siguranţă chiar şi în condiţii de drum alunecos sau cu vizibilitate scăzută. Conducătorii auto trebuie să se asigure că anvelopele lor sunt în stare bună şi au aderenţă optimă.
Anvelopele de iarnă necesită mai mult aer
Anvelopele tind să piardă aer pe parcursul timpului şi necesită reumpleri periodice. Presiunea din anvelope solicită o atenţie specială cu precădere iarna. Deşi pentru fiecare model de autoturism există valori recomandate pentru presiunea anvelopelor, de regulă acestea sunt mai mici decât valorile de presiune recomandate pentru anvelopele de iarnă. „Variaţiile de temperatură alterează presiunea din anvelope. O scădere a temperaturii de 10 grade va scădea presiunea din anvelope cu aproximativ 0,1 bari. Din acest motiv, iarna recomand umflarea anvelopelor cu 0,2 bari (20 kPa) peste valoarea recomandată de producătorul auto,” afirmă Matti Morri, Technical Customer Service Manager, Nokian Tyres.
Se recomandă verificarea presiunii anvelopelor „la rece”, deoarece anvelopele „încălzite” prin rulare vor avea întotdeauna o presiune mai mare. Presiunea corectă a anvelopelor are un efect important asupra manevrabilităţii şi a uzurii acestora. Anvelopele cu o presiune scăzută oferă o siguranţă scăzută, deoarece distanţele lor de frânare vor fi mai lungi, manevrabilitatea lor mai scăzută şi vor fi, în general, mult mai susceptibile la deteriorare. Se recomandă, de asemenea, verificarea presiunii din anvelopa de rezervă şi menţinerea acesteia la o valoare mai ridicată decât cea din anvelopele utilizate în mod curent, deoarece presiunea tinde să scadă în timp.
Adâncimea benzii de rulare indică starea anvelopelor
Anvelopele, fiind realizate din cauciuc, se uzează în mod diferit în funcţie de puntea pe care sunt montate. Cu toate acestea, uzura acestora se poate egaliza dacă se realizează schimbarea anvelopelor de pe o punte pe cealaltă. De regulă, schimbarea anvelopelor de pe faţă pe spate şi viceversa, o dată pe an, este suficientă pentru egalizarea uzurii. Nerealizarea acestui schimb, de cele mai multe ori rezultă în uzarea inegală a unui set de anvelope, din care unele anvelope rămân în stare bună, însă celelalte devin inutilizabile. De aceea, se recomandă menţinerea unei diferenţe între adâncimile benzilor de rulare ale anvelopelor de pe punţi diferite care să nu depăşească 2 mm.
Uzura anvelopelor p
Aceasta poate fi urmărită prin măsurarea adâncimii benzii de rulare. Regula principală este patru milimetri. Odată ce adâncimea benzii de rulare scade sub acest nivel, iar profilul anvelopei este în mod clar uzat, anvelopa va începe să piardă aderenţă. Anvelopele complet uzate provoacă alunecare. Iarna, pe un carosabil acoperit cu mâzgă, spre exemplu, aceste anvelope pot ridica cu uşurinţă vehiculul deasupra mâzgii, deoarece anvelopa nu are timp să elimine mâzga dintre carosabil şi anvelopă. Acelaşi fenomen se manifestă şi în cazul acvaplanării. Vehiculul devine greu de controlat, iar acest lucru creşte riscul de a ieşi de pe carosabil.
Măsurarea adâncimii benzii de rulare
Aceasta se poate realiza cu uşurinţă acasă, utilizând o monedă sau un chibrit. La anvelopele moderne se poate observa adâncimea benzii de rulare rămase fără a fi nevoie de măsurare. Spre exemplu, indicatorul de siguranţă DSI (Driving Safety Indicator) patentat de Nokian Tyres, arată adâncimea rămasă în centrul benzii de rulare, în milimetri. În plus faţă de seriile de numere, anvelopa poate, de asemenea, prezenta simbolul fulgului de nea. Odată ce simbolul s-a uzat complet, anvelopele trebuie înlocuite.
Sfaturi pentru încărcarea vehiculului (la cumpărăturile de Crăciun)
La încărcarea vehiculului se recomandă aşezarea încărcăturii mai grele la bază, cât şi legarea sau susţinerea oricăror obiecte libere, astfel încât acestea să nu se răstoarne la o frânare bruscă. Mai multă masă înseamnă mai multă forţă, astfel că la viraje sau la rularea pe suprafeţe alunecoase, se recomandă a se ţine cont de faptul că un vehicul încărcat se va opri mai greu decât unul gol.
Listă de verificare rapidă pentru anvelopele de iarnă:
• Verifică presiunea anvelopelor o dată la câteva săptămâni. Presiunea din anvelope are un efect important asupra manevrabilităţii şi a uzurii acestora. Iarna, menţine presiunea anvelopelor cu 0,2 bari mai mare.
• Măsoară adâncimea benzii de rulare de câteva ori pe sezon. Dacă adâncimea benzii de rulare este sub 4 milimetri este momentul să înlocuieşti anvelopele.
• Schimă anvelopele între punţi. Dacă diferenţa dintre benzile de rulare este mai mare de 2 milimetri, trebuie să schimbi anvelopele de pe o punte pe cealaltă.
• Verifică vechimea anvelopei. În condiţii de utilizare activă, anvelopele rezistă aproximativ 6 ani. Odată ce anvelopele ajung la o vechime de 10 ani, acestea nu mai trebuie folosite. Compusul de cauciuc se întăreşte odată cu trecerea timpului, reducându-se astfel aderenţa.