Cum procedez dacă am montat o instalație GPL sau GNC pe un autoturism

Publicat: 23 03. 2022, 12:38
Actualizat: 23 03. 2022, 12:38

Instalațiile de alimentare cu GPL (gaz petrolier lichefiat) sau GNC (gaz natural comprimat) pentru autovehicule sunt acceptate în România numai dacă producătorii acestora au obținut certificarea de la RAR și numai dacă montajul acestora se face în unități autorizate de RAR.

După ce ați montat instalația GPL pe autovehicul, trebuie să vă faceți o programare la una dintre reprezentanțele teritoriale RAR si sa va prezentați cu autovehiculul.

RAR va menționa montajului în cartea de identitate a vehiculului (CIV).

Pentru efectuarea modificării în CIV, este necesar să se prezinte la RAR certificatul de garanție al instalației, declarația de conformitate model A, eliberată de unitatea care a efectuat montajul și manualul utilizatorului final sau instrucțiunile de utilizare ale instalației.

INTRĂ ÎN GALERIA FOTO

În documente trebuie să fie înscrise: unitatea care a efectuat montajul, datele de identificare ale autovehiculului (seria de caroserie sau de șasiu) și datele de identificare ale instalației montate.

Procedura daca instalația GPL este din dezmembrări

Dacă instalația nu este nouă, ci este preluată de la un alt autovehicul, procedura este aceeași, dar în locul declarației de conformitate model A se va prezenta declarația de conformitate model B, eliberată de unitatea care a efectuat transferul.

La prezentarea la RAR se verifică corectitudinea montajului și se face o verificare a emisiilor poluante la funcționarea cu benzină și la funcționarea cu GPL sau GNC.

Ce dezavantaje are o instalație pe GPL

Scăderea puterii motorului cu 15% este principalul dezavantaj. În plus, greutatea mașinii crește.

Există şi mici diferenţe în ceea ce priveşte consumul motorului. Cam de 20%. De exemplu, dacă înainte maşina ta consuma 10 litri la suta de kilometri, să zicem, odată trecută pe GPL, ea va consuma 12 litri la suta de kilometri.

Instalaţiile de generaţie veche reduc durata de viaţa a motorului. Asta pentru că benzina avea şi rol de ungere, pe când gazul este un combustibil uscat.

De asemenea, spaţiul din portbagaj va fi mult mai restrâns, dar asta depinde de capacitatea rezervorului de GPL pentru care se optează. Pe lângă asta vei fi nevoit să lipeşti un stiker în spatele maşinii pe care scrie GPL. Odată ce apare semnul pe maşină, nu mai ai voie să intri în parcările subterane. Motivul este uşor de înţeles. În cazul în care presiunea din rezervor creşte, o supapă specială va elibera gazele, iar gazele eliberate în interiroul unei incinte ar putea produce o explozie.

Sistemul GPL folosit de Jogger și alte modele din gama Dacia este construit de compania Landi Renzo. Aceasta este unul dintre cei mai mari producători de profil din lume. În plus, sistemul GPL fost construit special pentru motorizările Renault de pe modelele Dacia.

Sursa: RAR