Este ora patru după-amiaza pe bulevardul Henri Dunant din Geneva, iar soarele abia se zăreşte între nori. La semafor, în spatele unui autobuz aşteaptă un Bugatti Veyron albastru cu negru, în valoare de peste un milion de euro. La câţiva kilometri depărtare echipa Bugatti pregăteşte viitorul Chiron ce urmează a fi lansat în doar câteva ore.
GALERIE FOTO
Geneva este unul dintre cele mai exclusiviste oraşe din lume care găzduieşte, desigur, unul dintre cele mai exclusiviste saloane auto din industrie. Este oraşul unde întreaga Europă este egală, unde nemţii şi francezii se respectă şi, la o primă vedere, nicio companie nu doreşte să iasă mai mult în evidenţă. Ştim cu toţii însă că aparenţele înşală. Geneva este totodată salonul auto unde sunt prezenţi cei mai mulţi tuneri auto, unde sunt afişate cele mai spectaculoase concepte, iar în cel mai mic stand te poate aştepta cea mai mare surpriză.
Această „reţetă“ se aplică perfect în cazul Bugatti, care stă „ascuns“ între Bentley, Audi şi Porsche. După o perioadă în care celebrul brand franţuzesc a aşteptat momentul potrivit, iar Ferrari a venit cu LaFerrari, McLaren cu noul P1, iar Porsche cu deja legendarul 918 Spyder, Bugatti a luat, din nou, „coroana“ cu noul Chiron.
În 2005 când a venit, Veyron a surprins cu motorul său cu 16 cilindri în „W“ şi 1.000 de cai-putere. Acum Chiron surprinde din nou, dar o face cu motorul de 1.500 CP. Este, din nou, cel mai puternic automobil de serie din lume ce va fi produs într-o ediţie de 500 de exemplare. Preţul? Din nou, cel mai mare – 2,4 milioane de euro. Avansul de 200.000 de euro a fost deja achitat de mai bine de 150 de clienţi, care în doar câteva luni trebuie să mai achite încă 900.000 de euro, iar în următorii doi ani, restul. Tariful vine pentru un automobil capabil să ruleze cu 460 km/h şi să accelereze de la 0 la 100 km/h în numai 2,5 secunde, iar de la 0 la 300 km/h în numai 13,5 secunde.
La zece metri distanţă, Lamborghini plusează – Centenario vine să celebreze un secol de la naşterea lui Ferruccio Lamborghini. Italienii urmează astfel tradiţia unor modele precum Reventon, Sesto Elemento şi Veneno, iar maşina nu este cu mult mai ieftină decât Chiro, având un preţ „de listă“ de circa 2,2 milioane de euro. Însă, spre deosebire de coupeul francez de înaltă performanţă, Centenario va fi produs în numai 40 de exemplare, dintre care 20 coupe şi 20 roadster. Toate vor avea sub capotă un V12 de 6,5 litri, capabil să accelereze de la 0 la 100 km/h în numai 2,8 secunde graţie celor 770 CP dezvoltaţi.
Dar ce uimeşte la Geneva este modul în care alături de capodopere de milioane de euro realizate de constructori legendari pot sta constructori precum Arash. Britanicii au venit la salon cu AF8, un coupe echipat cu un motor V8 de 7,0 litri de 560 CP, cutie manuală cu şase trepte şi numai 3,5 secunde până la 100 km/h de pe loc. Prin ce uimeşte bolidul de 200.000 de euro? Prin simplitatea conceptului şi a designului, unde într-o lume a spectacolului vine cu ceva aparent banal.
Tot prin simplitate a uimit şi Opel, care a venit cu GT Concept, un gran-turismo minimalist cu un design retro şi un sistem de propulsie inovativ. Sub capota sa lungă se ascunde un motor supraalimentat cu numai trei cilindri şi 143 CP.
În partea cealaltă a salonului, Morgan doreşte să reinventeze tot ce am cunoscut până acum despre automobile. A prezentat EV3, un automobil electric cu trei roţi, şasiu din lemn şi două locuri. Este, probabil, cel mai bun exemplu de automobil în care vechile tradiţii se întâlnesc cu cele mai actuale inovaţii. EV3 are 62 CP electrici, ajunge la 100 km/h în mai puţin de zece secunde, dar are o autonomie de 240 km.
Momentan Morgan EV3 este un concept, însă cel mai probabil în următoarele luni va urma versiunea de serie, mai ales că modelul prezentat la Geneva era foarte aproape de un model de stradă.
Dacă tot am amintit de tradiţia britanică, nu trebuie ignorat Aston Martin DB11. La fel precum Volvo, Jaguar şi Land Rover, şi Aston Martin a dovedit că despărţirea de Ford i-a fost mai mult decât benefică. După un deceniu de independenţă, Aston Martin a venit cu DB11, coupeul care readuce brandul britanic în cursa supermaşinilor. Acesta dispune de un motor „de şcoală veche“ V12 bi-turbo. Tocmai pentru a ţine pasul cu restul, Aston a apelat la Daimler pentru ajutor, mai ales că nemţii deţin 5% din companie, şi au primit un sistem multimedia modern.
Olandezii de la Spyker au încercat deceniul trecut să ia cu asalt industria sport şi să vină cu o nouă filozofie. Au încercat de asemenea să intre în Formula 1 şi să revitalizeze Saab, însă au sfârşit în faliment. Acum marca a renăscut cu ajutorul americanilor de la Volta Volare, o companie specializată în construcţia de avioane electrice. Coincidenţă sau nu, tocmai emblema şi legenda Spyker este asociată avioanelor, dar şi inovaţiei.
Cu toate acestea, noul C8 Preliator nu este un automobil electric, ci unul cu combustie internă, V8 de 518 CP capabil să propulseze maşina de la 0 la 100 km/h în 3,7 secunde, în timp ce viteza maximă trece de 320 km/h. Desigur, olandezii au apelat şi de această dată la specialişti pentru motor, iar V8-ul provine de la Audi. Costul? Peste 300.000 de euro, însă maşina va fi realizată în numai 50 de unităţi.
Geneva s-a dovedit şi în acest an un adevărat spectacol de lumini, unde constructorii s-au întrecut în „bijuterii“. Dar spre deosebire de Paris, unde francezii strălucesc, sau Frankfurt unde nemţii se întrec, Geneva rămâne şi la cea de-a 86-a ediţie acel colţ neutru al Europei unde competiţia este stabilită de public