Cum ne ferim de ţepele samsarilor
Achiziţionarea unei maşini la mâna a doua poate fi o adevărată aventură. Samsarii îşi fac atât de bine treaba încât au existat cazuri când au fost păcăliţi chiar şi mecanici cu experianţă. ”Făcăturile” sunt atât de bine realizate încât necesită o atenţie deosebită pentru a fi depistate. Pentru a-i ajuta pe cei care vor să-şi cumpere o maşină second hand Adevărul.ro a făcut o listă cu sfaturi care să-i ferească pe clienţi de ţepe. Iată care sunt acestea:
Inspecţia vizuală
Prima oară se va face inspecţia vizuală. Ea trebuie să aibă la lumina zilei, deoarece doar atunci pot fi observate toate defectele.
„De obicei, ziua se cumpără o maşină, nu spre seară, nu noaptea. Ziua se cumpără maşina ca să poţi vedea culoarea. Primul aspect care trebuie urmărit e caroseria. Dacă te uiţi cu atenţie la lumina soarelui se pot vedea nuanţe diferite. Unde se văd nuanţe diferite te poţi aştepta să fie lovituri. Un pont ar fi să iei cu tine un magnet şi, unde vezi nuanţe diferite, dacă pui magnetul nu ar trebui să aibă o atracţie aşa mare, deoarece zona e acoperită de chit, de fibră, pentru că e reparată”, explică pentru Adevărul.ro Bogdan Achiţei, consultant daune.
Scurgerile de lichide
Pasul următor este să ne uităm sub maşină, pentru a vedea dacă sunt pete de ulei sau apă sub locul în care a fost parcată. De asemenea, sub capotă nu trebuie să existe fire improvizate, lipite cu scotch, legate cu sârmă sau capsate.
Cum verificăm kilometri reali
Kilometrajul modificat este o altă metodă des folosită de samsari, dar şi această tentativă de păcălire a cumpărătorului poate fi demontată prin câteva verificări simple.
„Cel mai simplu mod de a verifica kilometrajul fără să te duci la tester este să te uiţi la volan şi la scaunul şoferului. Asta indică uzura, kilometrii în timp, pentru că te dai jos şi te urci de foarte multe ori. La volan e la fel, când conduci foarte mult se roade, se văd urme de uzură. Dacă vrei să afli kilometrii reali, cel mai indicat e la reprezentanţă, ei au testerul cu programul original”, mai spune Bogdan Achiţei, pentru Adevărul.ro.
Cartea de service
Cartea de service, pe care clientul trebuie s-o ceară vânzătorului, poate furniza informaţii preţioase despre starea maşinii: „Te poţi uita acolo şi vezi, de exemplu, că în ianuarie 2015 s-a făcut revizia la 315.000 de kilometri. Apoi, te uiţi în bord şi vezi că ai 180.000 de kilometri şi e dat de gol vânzătorul. Numărul de kilometri e oarecum irelevant. Poate să fie o maşină cu 300.000 de kilometri care să meargă foarte bine, dacă e întreţinută”, explică specialistul.
Test într-un service
Pentru a avea garanţia că autoturismul nu a fost implicat în accidente despre care nu aţi fost informat de către vânzător, spacialiştii recomandă o vizită la service:
„Eu recomand să se meargă la un service, nu costă mai mult de 200-300 de lei, dacă dai câţiva mii de euro pe maşină îţi permiţi să dai banii ăştia la un service. La service e ridicată maşina pe elevator şi e văzută de un mecanic (tras de roţi, văzut scurgeri). Toată lumea greşeşte cu chestia asta, face numai o constatare. Sfatul meu personal este să se facă un reglaj de geometrie a roţilor pentru că este foarte important. De obicei, una din trei maşini e lovită, în faţă sau în spate. Făcând un reglaj, poţi să fii sigur dacă maşina e ok sau nu. Într-un accident frontal se pot strâmba lonjeroanele, roţile nu se vor alinia niciodată. Dacă încearcă cel de la service să facă reglaj şi maşina e lovită, n-o să poată s-o scoată niciodată şi acesta este un semn că nu trebuie să cumperi maşina, pe viitor vei avea probleme şi cu cauciucurile şi cu elementele de suspensie, cu tot. De asemenea, un aspect de verificat la intrarea în service e seria şasiului şi seria motorului. E foarte important, nu ai să o înmatriculezi niciodată dacă una din ele diferă. Dacă nu bate caroseria cu ce scrie în carte te trezeşti că e furată, te duci al RAR şi ţi se blochează maşina acolo”, explică Bogdan Achiţei.
Actele maşinii
Este foarte important ca acestea să fie predate în momentul semnării contractului de vânzare – carte, talon, carte service, tot ce are maşina.