Conform studiilor Agenţiei Europene de Mediu, domeniul auto (însemnând maşinile personale şi cele de transport marfă şi persoane) are în continuare o contribuţie destul de importantă la poluarea generală.
Astfel, domeniul auto este răspunzător de 33% din emisiile de NOx (oxizi de azot), 27% din emisiile de CO (monoxid de carbon) şi 10% din emisiile de particule (ppi).
În ce priveşte dioxidul de carbon, principalul vinovat pentru efectul de seră în opinia mai multor specialişti, emisiile de CO2 ale maşinilor sunt mai reduse, dar, cantitativ, rămân la un nivel nesatisfăcător pentru obiectivele UE.
Însă iată că, în 2012, Agenţia Europeană de Mediu atrage atenţia asupra unui fapt care are consecinţe grave: dacă impunerea unor norme din ce în ce mai drastice a dus la scăderea emisiior de CO2, reversul medaliei este creşterea nivelului dioxidului de azot (NO2), care are consecinţe foarte grave asupra sănătăţii.
Astfel, agenţia acuză în primul rând ciclurile de măsurare a consumului şi emisiilor, pe care le consideră departe de realitate. În practică, emisiile de CO2 sunt mai mari cu cel puţin 25%, în timp ce emisiile de NO2 ajung să fie de până la patru ori mai mari!
Apoi, agenţia nu e mulţumită de actualele sisteme de tipul SCR (Selective Catalyst Reduction). Acestea sunt folosite pe motoarele diesel şi sunt capabile să neutralizeze până la 90% din emisiile de tip NOx – dar numai la temperatură ridicată.
Ceea ce înseamnă că, în trafic urban, unde motoarele diesel rareori funcţionează la temperatură optimă (deoarece au nevoie de timp mai mare pentru încălzire), sistemele SCR devin ineficiente, mai ales dacă vorbim de maşinile de transport persoane şi marfă, cu o utilizare mai intensă decât autoturismele personale.
Chiar dacă normele Euro 6 au în vedere echiparea maşinilor cu sisteme de tipul SCR, agenţia consideră că atât noile norme antipoluare, cât şi modalitatea de măsurare a consumului şi emisiilor, ar trebui modificate.
Poziţia agenţiei faţă de maşinile electrice este, după cum era de aşteptat, pozitivă, deoarece, în acest moment, maşinile electrice sunt cea mai bună soluţie pentru utilizarea urbană cu poluare aproape de zero.
Totuşi, agenţia face un apel la urgentarea adoptării mijloacelor alternative de producere a curentului electric. Deocamdată, curentul este produs preponderent de centrale pe cărbuni, iar emisiile acestora de CO2, NOx şi S2O anihilează, practic, avantajele maşinilor electrice.
Partea bună este că guvernele ţărilor dezvoltate fac eforturi susţinute pentru trecerea la tehnologii neconvenţionale, deci agenţia estimează că, până la finalul deceniului, se vor face paşi foarte mari în acest sens, ceea ce va privilegia difuzia exponenţială a maşinilor electrice.
Printre alte recomandări (care, cel mai probabil, se vor transforma foarte rapid în directive UE), Agenţia Europeană de Mediu mai pune accentul pe o sensibilizare a marelui publicului în privinţa condusului economic, dar şi pe reducerea vitezei şi adoptarea de eco-taxe în zonele urbane.
CE MĂSURI ANTI-POLUARE CREDEŢI CĂ NE AŞTEAPTĂ ÎN URMĂTORII ANI?