Cum îți dai seama că va ceda lanțul de transmisie? Când se schimbă distribuția pe lanț

Autor: Radu Țuțulan 13 aug. 2024 Știri auto
Cum îți dai seama că va ceda lanțul de transmisie? Când se schimbă distribuția pe lanț

Sunt șoferi care cred că distribuția pe lanț nu trebuie schimbată niciodată. Dar, cu toate că e mai rezistent decât cureaua de transmisie din cauciuc, după un anumit număr de kilometri și lanțul se uzează și trebuie înlocuit. Iată cum îți dai seama că va ceda lanțul de transmisie.

Distribuția are rolul de a sincroniza deschiderea supapelor de evacuare și de admisie și contribuie la realizarea schimbului de gaze din interiorul cilindrilor.

Această sincronizare se reallizează fie cu ajutorul unei curele de transmisie, fie cu un lanț de distribuție. Aceste elementele de angrenare imprimă pun în mișcare, concomitent, tate piesele auxiliare.

Cum funcționează distribuția pe lanț

Distribuția pe lanț are o serie de avantaje în raport cu cea pe curea de cauciuc. Aceasta e fabricată din metal, deci are o rezistență mai mare, iar sistemul este mai simplu.

Lanțul de distribuție conectează arborele cu came cu arborele cotit.

Și, în comparație cu distribuția pe curea, cea pe lanț nu depinde de pompa de apă. Asta înseamnă că este mai ieftină în ceea ce privește piesele ce trebuie înlocuite.

Dar, întregul ansamblu are un cost mai mare.

Când se schimbă distribuția pe lanț

Sunt șoferi care cred că distribuția pe lanț nu trebuie schimbată înlocuită niciodată. Ceea ce este complet fals, iar cei care se iau după acest mit riscă să își distrugă mașina.

Distribuția pe lanț nu este inafilibilă. Din contră, are un număr limitat de kilometri în care va funcționa în siguranță, după care va ceda, ca oricare altă piesă mecanică. E adevărat, că rezistă de 3-4 ori mai mult decât distribuția pe curea, dar tot trebuie înlocuită. Altfel, riști să ți se rupă în mers. Dacă distribuția pe lanț se rupe, sunt mari șanse să distrugă tot motorul”, a explicat pentru ProMotor mecanicul Robert Marin.

Schimbarea kit-ului de distribuție pe lanț se face după parcurgerea unui anumit număr de kilometri. Sau, în funcție de modul în care a fost folosit automobilul, se poare înlocui mai devreme sau mai târziu.

În general, după aproximativ 200.000 de kilometri pot să apară primele semne de uzură. În funcție de modul de exploatare și de calitatea metalului din care e făcut, înlocuirea kit-ului de distribuție pe lanț se face între 250.000 și 350.000 de kilometri. Dar poți mergi chiar și peste 500.000 km, dacă e un kit de calitate și e exploatat în condiții corecte”, a mai spus Robert Marin.

Defectarea distribuției pe lanț prezintă o serie de simptome, cele mai clare fiind zgomotele metalice care se vor auzi din zona motorului.

Cum îți dai seama că va ceda lanțul de transmisie?

Lanțul de distribuție ar trebui verificat în mod regulat și înlocuit la primele semne de oboseală, pentru a preveni daunele la motor.

Iată cum îți dai seama că va ceda lanțul de transmisie:

  1. Zgomote neobilnuite în timpul funcționării motorului:
    • Dacă auziți bătăi sau lovituri în timpul funcționării motorului, este posibil ca lanțul de distribuție să fie uzat sau să fie întins;
  2. Vibrații sau instabilitate la ralanti:
    • Dacă mașina vibrează sau este instabilă la ralanti, acesta poate fi un semn că lanțul de distribuție este uzat sau începe să se întindă;
  3. Probleme la pornirea motorului:
    • Dacă motorul nu pornește sau pornește greu, este posibil să fie necesară înlocuirea lanțului de distribuție;
  4. Consum de combustibil mare:
    • Un lanț de distribuție uzat sau întins poate duce la o reducere a eficienței motorului și la un consum mai mare de combustibil;
  5. Număr mare de kilometri:
    • Dacă mașina a parcurs peste 100.000 km de la înlocuirea distribuției, lanțul trebuie verificat și, dacă e nevoie, înlocuit.

Așadar, trebuie acordată o foarte mare atenție acestor simptome. Și, evident, numărului de kilometri parcurși.

Ce se întâmplă dacă se rupe distribuția pe lanț

Dacă se rupe cureaua de distribuție, poți scăpa fără nicio altă avarie sau doar cu câteva supape îndoite.

Dar, dacă se va rupe distribuția pe lanț, daunele pot fi mult mai mari. De exemplu, bucățile de metal pot fisura blocul motor, pot afecta vibrochenul, pot distruge chiulasa și chiar să spargă pistoanele.

Iar costul de reparație a motorului va fi unul foarte mare sau chiar poate fi produsă o daună totală.

De aceea, se recomandă verificarea cu regularitate a gradului de uzură a lanțului de distribuție și înlocuirea kit-ului atunci când acesta s-a măcinat.

Prețul unui kit de distribuție pe lanț pornește de la aproximativ 300 de lei, dar poate depăși 3.500 de lei. La care se adaugă manopera, între 450 și peste 1.000 de lei.

Urmărește Promotor.ro pe Google News

Sursa foto: ProMotor


Radu Țuțulan
Radu Țuțulan
Radu Țuțulan este licențiat în Științe Politice, fiind absolvent al Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA). Primii pași în jurnalism i-a făcut în 2005, când încă nu terminase liceul. S-a angajat întâi la o micuță redacție de știri tv din București, au ... citește mai mult

Comentarii
Inchide