Cum arată tunelul Bata, cel mai spectaculos proiect feroviar din istoria recentă a României

Autor: Cristian Agatie 05 iul. 2021 Știri auto

O mare parte din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) al României este dedicat proiectelor de infrastructură. Dacă pe segmentul rutier știm cam la ce să ne așteptăm, proiectele feroviare se anunță cel puțin la fel de impresionante. Iată cum arată, tunelul Bata, cel mai spectaculos proiect feroviar din istoria recentă a României.

Intră în Galeria FOTO

Săpat în stâncă, tunelul din localitatea Bata, județul Arad, va scurta legătura între Bârzava și Săvârșin pe un traseu de 600 de metri din traseul Curtici – Constanța. Este primul tunel feroviar din regiune și, în același timp, primul construit în ultimii 30 de ani în vestul țării. Valoarea proiectului se ridică la 76 de milioane de lei, bani proveniți de la Uniunea Europeană. În prezent, stadiul lucrărilor este de aproximativ 60%, existând posibilitatea deschiderii circulației de anul viitor.

„Ca medie, (se lucrează) un metru pe zi. Dacă e terenul mai bun, te poți duce la 2, 3, 4 sau chiar 6 metri pe zi. Deci aici, doar galeria, dacă ar fi să socotim așa, sunt vreo 2 ani calendaristici” – a constatat ministrul transporturilor, Cătălin Drulă, când a fost în vizită la fața locului.

Tunelul Bata: Este cel mai spectaculos proiect feroviar construit după Revoluție

Tunelul este săpat după o tehnică austriacă, folosită în premieră în România. Infrastructura se va afla la 27 de metri adâncime sub munte, iar data preconizată pentru ca tunelul să fie dat în folosință este sfârșitul anului 2022. Trenurile vor putea circula prin el cu peste 150 de kilometri pe oră.

„Am început mai târziu, dar recuperăm în forță. PNRR este în mare parte dedicat căii ferate. Pe acest șantier, problemele birocratice au fost rezolvate. Am discutat cu constructorul, așteptăm o mobilizare corespunzătoare din partea lor”, a spus ministrul Cătălin Drulă, citat de Digi24.ro.

Proiectul face parte din coridorul feroviar Rin-Dunăre, între Arad și Deva. Potrivit celor de la Asociația Pro Infrastructură, întregul proiect vizează modernizarea a 4 loturi de cale ferată dublă electrificată în lungime totală de 141 km cu 7,6 miliarde de lei fără TVA. Contractele au fost semnate în 2017, iar lucrările au debutat în 2018, pe hârtie termenul de finalizare fiind de 3 ani.

Viteză de 160 km/h pentru trenuri între Arad și Deva

Pe segmentul 2a, KM 614-Bârzava, stadiul fizic se apropie de 50%. În 2020 se dorește lansarea pe poziție a unui pod peste Mureș, o operațiune extrem de spectaculoasă. Constructorul intenționează deschiderea în 2020 a unei secțiuni de 18 km între KM 614 și Radna pe linie nouă.

Pe sectorul 2b, Bârzava-Ilteu, progresul în teren este similar cu al primului. Sunt săpați 150 de metri din cei 600 ai tunelului de la Bătuța și în 12 luni se urmărește străpungerea completă, fiind necesare consolidări speciale ale bolții. Și aici s-ar putea lansa un pod peste Mureș până la sfârșitul anului.

Tronsonul 2c, Ilteu-Gurasada, a ajuns la aproximativ 30%. Cea mai spectaculoasă și grea porțiune este Sălciva-Tisa unde avem două tuneluri și o polată în lungime totală de 1,2 km. S-a început timid consolidarea versantului în preajma polatei și drumul de acces spre primul tunel.

Ultimul lot, 3, Gurasada-Simeria, a atins 40% avans fizic. Și aici avem structuri majore, cum sunt cele trei poduri consecutive peste Mureș din zona Brănișca. În curând vor începe lucrările în complexul feroviar Simeria prin reconstrucția liniilor 7-10. Se dorește deschiderea circulației pe fir dublu nou între Mintia și Deva în 2020, urmând cel mai probabil în 2021 sectorul Deva-Simeria.

După mobilizarea antreprenorilor pe care am văzut-o în teren și blocajele birocratice rămase de rezolvat, avem speranțe că tronsoanele 2a și 2b vor fi gata la sfârșitul lui 2022, iar 2c și 3 cel mai devreme un an mai târziu.


Urmărește Promotor.ro pe Google News



Cristian Agatie
După o experiență scurtă în presa generalistă și radio, a intrat în presa auto „din oportunism” în 1994, la revista Autoturism a Automobil Clubului Român, și a rămas „din convingere” din 2008, la Auto Bild, un nou proiect demarat în România de Axel Springer în colaborare cu Edipresse. Absolvent ... citește mai mult

Comentarii
Inchide