Cum arată o Tesla Model X după 645.000 km și ce piese a schimbat
Cei care au în vedere cumpărarea unei mașini electrice sunt curioși să știe cum rezistă aceste mașini în timp și ce probleme pot apărea pe parcurs. Iată cum arată o Tesla Model X după 645.000 km și ce piese a schimbat de-a lungul vieții, în cei patru ani de când a fost cumpărată.
Un Tesla Model X din 2016 a fost recent cumpărat de pe platforma de anunțuri „Only Used Tesla”. Este vorba de un model 90D, despre care se crede că este Model X cu cel mai mare rulaj cunoscut – peste 645.000 de kilometri parcurși în mai puțin de patru ani. Este o mașină de companie, desigur, care a fost folosită pentru transport de persoane între orașele americane Los Angeles, San Diego, Palm Springs și Las Vegas.
Compania care operează numai mașini Tesla pentru aceste servicii, Tesloop, este renumită pentru rapoartele de service meticuloase pe care le păstrează în cazul mașinilor folosite. FGondatorul Tesloop, Haydn Sonnad, a fost de acord să vorbească cu Jalopnik despre ce înseamnă operarea unei mașini electrice pe distanțe mari.
Sonnad a pus la dispoziție întregul jurnal de service al mașinii, în care autorul de la Jalopnik a subliniat reperele care i s-au părut importante. Puse cap la cap, această Tesla Model X a adunat intervenții în service de circa 29.000 de euro, pe care autorul le-a clasificat pe categorii – electric, baterie, detalii de interior și exterior, scaune, sistemul de propulsie și tren de rulare. Ceea ce sare imediat în ochi este numărul mare de anvelope înlocuite. Pe de altă parte, plăcuțele de frână au fost schimbate prima oară la 267.000 km.
Tesla Model X după 645.000 km: Probleme electrice
Din jurnalul de service se vede că la 72.384 de mile și la 115.362 de mile s-a înlocuit compresorul sistemului de climatizare. Aceasta este o problemă destul de comună la modelele Tesla. Compresorul electric este alimentat direct din bateria de înaltă tensiune a mașinii și are o durată de viață normală estimată între 100.00 și 150.000 de mile. În cazul mașinilor operate de Tesloop, acestea parcurg distanțe mari prin zone deșertice, astfel că sistemul de climatizare este în mod normal suprasolicitat.
Alte probleme întâlnite au fost mai puțin importante, cum este cazul comutatoarele de deschidere a ușilor-fluture. Acestea au fost o problemă la mașinile Model X mai vechi. Designul acestora a fost schimbat la mașinile mai noi. De asemenea, ecranul unității multimedia poate dezvolta în timp o tentă galbenă la margini, sau chiar poate să nu mai afișeze nimic. Înlocuirea acestuia a costat destul de mult – circa 2.400 de dolari.
Baterie / probleme de încărcare
Bateria principală a mașinii a rezistat peste 300.000 de mile (500.000 km), iar ca simptome a fost remarcat faptul că autonomia afișată nu a mai putut fi atinsă. Practic, deși sistemul anunța că mai sunt 80-90 km de baterie, mașina nu mai putea fi mișcată. Trebuie menționat că garanția Tesla pentru baterie este de „8 ani sau 150.000 de mile”, deci o durată de viață dublă este o performanță notabilă.
Alte probleme au apărut la ușa portul de încărcare, care a fost înlocuită la 374.000 de mile. Aceasta pare să fie o problemă destul de frecventă la mașinile Tesla foarte rulate.
Finisaje interioare și exterioare
În această categorie am inclus diverse probleme mărunte, cum ar fi desprinderea capitonajului de pe ușa șoferului sau desprinderea diverselor ornamente din plastic. Se pare că acestea apar destul de frecvent la Model X, cu toate că Tesla pare să fi îmbunătățit semnificativ calitatea fabricației în ultimul an. În 90% din cazuri, aceste probleme sunt reparate gratuit de Tesla, pe curtoazie.
De asemenea, o altă problemă cunoscută a lui Model X este la ușa compartimentului de mănuși. Mult mai deranjante sunt probleme apărute la scaune, în special la sistemul de rabatare al rândului doi. Jurnalul de reparații menționează, la 236.000 de mile, înlocuirea ambelor scaune de pe rândul din mijloc, o operație care a costat aproape 5.000 de dolari.
Motor și tren de rulare
În afară de discuri și plăcuțe de frână, schimbate prima oară la 166.000 de mile și apoi la 389.000 de mile, această Tesla Model X a mai avut nevoie de schimbarea axelor planetare de la puntea față, de asemenea, la 166.000 de mile. Tot atunci, s-au schimbat și rulmenți de la roata stânga-spate. Schimbarea axelor planetare a avut legătură cu apariția unor vibrații în timpul mersului. Aparent, este o problemă destul de comună la Tesla.
O problemă mai importantă a fost schimbarea grupului motopropulsor, la 308.000 de mile. Problema se manifestă printr-un fluierat în timpul accelerațiilor și este binecunoscută. În mod normal, durata de viață a motoarelor electrice este de 200-250.000 de mile, deci 308.000 de mile este o valoarea acceptabilă. Din fericire, înlocuirea s-a făcut gratuit, de către Tesla.
Tesla Model X după 645.000 km: Concluzie
Chiar dacă am văzut jurnalul de service al mașinii, asta nu înseamnă că putem trage concluzii generalizate pentru toate mașinile electrice, nici măcar pentru toate exemplarele Tesla Model X aflate în exploatare. Să nu uităm că vorbim despre o mașină de companie, care a fost folosită aproape non-stop în condiții dificile, de deșert.
Potrivit lui Sonnad, costurile de operare raportate la distanța parcursă sunt extrem de reduse, mult mai mici decât în cazul unor mașini cu motoare termice. Întreținerea este comparabilă, din punctul de vedere al costurilor, cu cea a unui Prius, iar cele mai multe costuri apar spre fionalul ciclului de viață al mașinii.
„Primele 200.000 de mile sunt super low-cost, dar devin mult mai importante după acest punct”. Cu toate acestea, fondatorul Tesloop spune că sunt mult mai puține operațiuni de întreținere decât în cazul unui model cu propulsie convențională. Service-ul Tesla este o idee cam scump și experiența cu mecanicii nu este întotdeauna cea mai bună. Nimic nou aici, este la fel și în cazul service-urilor mărcilor tradiționale.