Cum afectează criza de semiconductori prețul mașinilor. Explicațiile unui analist financiar
Producătorii auto s-au confruntat în ultimii doi ani cu criza de semiconductori, ceea ce a dus la întârzierea livrărilor mașinilor cu combustie internă. De asemenea, prețul autoturismelor a crescut în 2021.
Un analist financiar a explicat faptul că această criză de semiconductori ar mai putea dura cel puțin un an și că prețul autovehiculelor va rămâne ridicat și în 2022.
Radu Puiu, Financial Analyst în cadrul XTB România, casă de brokeraj pe bursele internaţionale, a explicat pentru Adevărul schimbările care ar urma să aibă loc în industria auto, în perioada următoare. El susține că producătorii de mașini din întreaga lume vor să evite situațiile de genul lipsei semiconductorilor în următorii ani și vor apela la o practică de gestionare a stocurilor.
Totuși, gestionarea stocurilor ar putea dura o perioadă deoarece Intel, unul dintre producătorii de semiconductori, susține că această criză va dura până în 2023.
Prețurile mașinilor rămân ridicate și în 2022
Având în vedere că perioada de viață a unor cipuri este scurtă, mai mulți producători auto se vor concentra pe vânzarea modelelor electrice și hibride, care ar aduce un profit semnificativ.
Radu Puiu citează un raport al IC Insights, unde se menționează că s-a atins un nivel record de cheltuieli de capital în industria globală a semiconductorilor în 2021. Se estimează că s-a ajuns la un nivel istoric de 152 de miliarde de dolari, fiind o creștere de 34% față de 2020. Acum doi ani a fost o cifră de 113,1 miliarde de dolari.
Tot mai multe guverne alocă fonduri pentru a ameliora problema semiconductorilor și pentru a mări capacitatea de producție. În America, spre exemplu, administrația Biden alocă 52 de milioane de dolari pentru a stimula producția de cipuri, iar în Uniunea Europeană se vor aloca 160 de miliarde de dolari.
Intel, Nvidia și TSMC, printre cei mai mari producători de cipuri, se așteaptă ca această criză să ia sfârșit în 2023.
Până când se vor rezolva problemele legate de semiconductori, prețurile mașinilor vor rămâne în continuare ridicate, este de părere analistul Radu Puiu.
Totodată, unii producători, în plină criză de semiconductori, au decis să suspende producția anumitor modele, alegerea fiind făcută în funcție de popularitatea modelului. În România, spre exemplu, Dacia nu mai afișează versiunea pick-up a Dacia Duster pe site-ul său web, renunțând la promovarea modelului care nu mai era important pentru companie, mai explică Puiu.