Dacă conduceți o mașină mai veche de zece ani, există șanse să apară probleme la motor. Chiar și cele mai fiabile motoare se vor uza în cele din urmă, pentru că ele sunt compuse din niște piese metalice fierbinți care se freacă unele de altele. Când se întâmplă acest lucru, veți observa deseori fum de o anumită culoare ieșind din țeava de eșapament.
La fel ca un pacient care prezintă anumite simptome când este bolnav, mașina dvs. are modalități de a vă spune că are probleme. Deși, de cele mai multe ori, aveți nevoie de un set de instrumente și de cunoștințe avansate pentru a rezolva problema, există câteva indicii de diagnosticare care sunt gratuite pentru toată lumea: văz, miros, auz și simț.
Multe probleme de bază ale motorului pot fi diagnosticate prin identificarea culorii fumului de evacuare. Important este ca șoferul să fie atent la funcționarea mașinii și să observe dacă ceva este în neregulă. Fumul de evacuare excesiv înseamnă că există o problemă la motor. Aceasta s-ar putea rezolva prin schimbarea filtrului de aer, înlocuirea unui senzor stricat sau a garniturii de chiulasă, dar poate anunța și probele grave cum ar fi fisurarea blocului motor.
Dacă pe evacuare iese fum negru, este un semn că benzina nu este arsă complet în camera de ardere. Comparativ cu celelalte culori, diagnosticul acestuia poate fi mai complicat. Ar putea însemna că filtrul de aer este înfundat, există o defecțiune în sistemul de alimentare cu combustibil sau chiar că uleiul de motor ajunge în galeria de evacuare.
Fumul negru este o indicație a faptului că există un dezechilibru în amestecul aer-combustibil, iar combustibiul nu arde corect. Motoarele pe benzină sunt proiectate să funcționeze cu combinația potrivită de combustibil și aer pentru a crea cele mai eficiente condiții de ardere la producerea scânteii. Când raportul combustibil-aer nu este optim apar probleme. Există o serie de lucruri care ar putea provoca acest lucru: probleme la injectoare, sau filtrul de aer înfundat ar putea să nu lase suficient aer înăuntru. De asemenea, este posibil să existe un senzor defect.
Nu există nicio modalitate de a ști sigur care este problema fără a pune mașina pe tester.
Dacă pe eșapament iese fum alb este un semn că lichidul de răcire / antigelul se strecoară în camera de ardere. Există mai multe motive pentru care s-ar putea întâmpla acest lucru. Cea mai frecventă problemă apare la garnitura de ciulasă. Ea ar trebui să creeze o etanșare între blocul motor și chiulasă. Când acest lucru nu se întâmplă, lichidul de răcire va ajunge în camera de ardere, unde ar trebui să ajungă numai benzină și aer, iar astfel motorul va produce fum alb. Fumul alb poate însemna și probleme mai grave, cum ar fi o chiulasă sau un bloc fisurate.
Fumul albastru sau cenușiu pe evacuare este un semn că uleiul este ars în interiorul motorului, ceea ce … nu este ideal. De obicei, acesta este un semn că motorul este uzat, mai ales dacă mașina are un număr mare de kilometri parcurși.
Pătrunderea uleiului în interiorul cilindrilor motorului se poate face direct sau prin turbină. Apariția fumului albastru este semnalul că reparația capitală a motorului nu mai poate întârzia.