Cu ce e diferit de ceea ce pun de regulă în maşină? Îmi afectează motorul? Hai să vedem!
E10-le e un biocombustibil din benzină fără plumb şi 10% etanol. Azi e compatibil cu cele mai multe maşini şi e disponibil în aproape 70 de ţări. Deşi exită o directivă europeană care spune că ţările membre trebuie să introducă la pompă E10, în România – ca de obicei – mai aşteptăm până ne trezim cu o amendă de la Bruxelles (sau de pe unde or mai fi entităţi administrative europene).
Etanolul din compoziţia lui E10 e obţinut prin fermentarea amidonului rezultat din grâul făcut făină. Conform Organizaţiei de Cercetare Industrială şi Ştiinţifică a Commonwealth-ului (fostele colonii şi dominioane britanice), E10 produs în Australia – de exemplu – emite între 2% şi 5% mai puţin CO2. Pentru că are în compoziţie 35% mai mult oxigen, arderile sunt mai curate.
Ian O’ Hara, profesor de inginerie chimică la facultatea din Queensland, spune că soluţia de alimentare cu 10% etanol atacă mai puţin mediul înconjurător. Are emisii mai mici de gaze de seră. Pentru motor, E10 e la fel de bun ca benzina şi nu are nicio contraindicaţie. Nu are nici un randament mai mic (-3% energie comparativ cu RON 91) şi nici nu scade sau creşte consumul motorului.
Există însă un sfat care spune că dacă ai mers o perioadă pe benzină şi se acumulează impurităţi pe drumul spre filtru, e bine să-l schimbi repede după ce treci pe E10 pentru că etanolul dizolvă pe moment acele impurităţi şi le duce mai departe în filtrul de benzină. Concluzia e că etanolul e un combustibil la fel de bun ca benzina şi că e mai curat.