Un raport al Curții Europene de Conturi (ECA) scoate în evidență un adevărat coșmar pentru deținătorii de mașini electrice: aceștia au la dispoziție puține stații de încărcare, iar pentru accesarea acestora trebuie să apeleze la sisteme de plată nearmonizate.
Mobilitatea electrică face pași uriași în Europa, unde clienții cumpără n număr din ce în ce mai mare mașini cu propulsie electrică. Infrastructura de încărcare a rămas în urmă, însă, și este cea care face viața grea pentru deținătorii de mașini electrice.
Astfel, numărul stațiilor de încărcare nu crește suficient de rapid, în special în țările din estul Europei. În plus, rețelele de încărcare sunt fragmentate, accesarea acestora se face folosind metode de plată diferite și nearmonizate, iar informațiile privind disponibilitatea, caracteristicile și metodele de plată nu sunt oferite în timp real utilizatorilor.
Potrivit unui raport al Curții Europene de Conturi (ECA), Uniunea Europeană este încă departe de a atinge ţinta din Pactul verde de un milion de puncte de încărcare a automobilelor electrice până în 2025. În plus, Curtea a constatat că disponibilitatea staţiilor de încărcare publice variază considerabil de la o ţară la alta, că sistemele de plată nu sunt armonizate şi că lipsesc informaţii în timp real pentru utilizatori.
Raportul evidențiază și punctele pozitive, printre care promovarea unui standard comun pentru statele UE în ceea ce privește prizele de încărcare și îmbunătățirea accesului la diferite rețele de încărcare. Toate acestea în contextul în care cota de piaţă a vehiculelor electrice şi a celor hibride reîncărcabile a crescut semnificativ în cursul anului 2020.
„Anul trecut, unul din zece autoturisme vândute în UE a fost un vehicul electric cu sursă de alimentare externă, dar infrastructura de încărcare nu este accesibilă în aceeaşi măsură peste tot în UE. Comisia ar trebui să depună mai multe eforturi pentru a sprijini o reţea care să acopere întreaga UE şi pentru a se asigura că fondurile sunt direcţionate acolo unde este cea mai mare nevoie de ele”, a declarat Ladislav Balko, membrul Curţii de Conturi Europene responsabil de raport.
Numărul de staţii de încărcare în cele 27 de state membre ale UE şi Marea Britanie a crescut cu aproximativ 36.000 pe an de la aproximativ 34.000 în 2014 ajungând în luna septembrie 2020 până la 250.000.
Potrivit ECA, există riscul ca obiectivul privind un milion de puncte de încărcare a automobilelor electrice până în 2025 să fie ratat dacă procesul de instalare continuă în ritmul actual. Pentru a recupera decalajul ar fi nevoie de 150.000 de noi puncte de încărcare în fiecare an, adică aproape 3.000 în fiecare săptămână.
De asemenea, existenţa mai multor sisteme diferite de plată şi de informaţii complică experienţa utilizatorului. De exemplu, există puţine informaţii coordonate între diferitele reţele privind disponibilitatea în timp real, datele privind încărcarea şi detaliile de plată.