Construcția de autostrăzi, între promisiuni și realitate. Câți kilometri au fost inaugurați în 2020
Construcția de autostrăzi bate pasul pe loc în România, dar asta nu-i împiedică pe guvernanți să anunțe mii de kilometri de drumuri rapide finalizate în următorii zece ani. Realitatea este că în ultimii zece ani s-au construit în România mai puțin de 600 de kilometri de autostradă.
În timpul unei vizite în Franța, premierul Ludovic Orban a uimit pe toată lumea când a promis că în următorii zece ani vom avea 3.000 de kilometri de autostrăzi și drumuri rapide. „Am prezentat 3.000 de kilometri de autostradă şi de drumuri expres, peste 2.500 de kilometri de cale ferată şi multe alte investiţii în infrastructura de toate tipurile: energetică, sanitară, infrastructura de comunicaţii”, a spus premierul Orban, într-o vizită în Franţa.
Chiar și cei 1.000 de kilometri promiși de ministrul Transporturilor par o minciună sfruntată atunci când revedem ritmul construcției de autostrăzi din ultimii zece ani. Mai exact, în acest interval s-au construit exact 557 de kilometri. Chiar dacă până la final de an se vor inaugura alți 36 de kilometri aflați în stadiu avansat de finalizare, media anuală a ultimului deceniu nu depășește 60 de kilometri de autostradă.
Construcția de autostrăzi: Câți kilometri au fost inaugurați în 2020
Anul acesta au fost daţi în folosinţă aproximativ 26 km de autostradă, existând speranțe (dar nu certitudini) că alți 36 de kilometri vor fi gata până la 31 decembrie. În 2019 s-au dat în folosinţă 43 km de autostradă în România, după ce în 2018 au fost inauguraţi 58 de kilometri, arată datele Institutului Naţional de Statistică. De la 925 de kilometri la 3.000 este o distanță uriașă, care ar necesita un ritm de circa 210 kilometri de autostradă inaugurați an de an. Nu e imposibil, dar este departe de media actuală, de 60 km.
Nu doar că nu avem speranțe că aceste promisiuni vor fi îndeplinite vreodată, dar în tot acest timp rețeaua rutieră existentă se deteriorează în ritm accelerat. Datele Institutului Național de Statistică arată, în ceea ce priveşte starea tehnică a drumurilor publice, că peste o treime – adică 35,1% din lungimea drumurilor modernizate şi 43,1% din lungimea drumurilor cu îmbrăcăminţi
rutiere uşoare aveau durata de serviciu depăşită.
În afară de acestea, România mai are încă peste 9.000 de kilometri de drumuri de pământ şi aproape 18.000 de kilometri de drumuri naţionale, judeţene şi comunale de drumuri pietruite.
sursa: ZF