Consiliul Concurenței vrea eliminarea monopolurilor pentru lucrări de infrastructură locală
Consiliul Concurenței vrea eliminarea monopolurilor pentru lucrări de infrastructură locală. Un studiu derulat recent arată că multe primării din municipiile reședință de județ au încheiate contracte de întreținere a drumurilor pe 20, 30 de ani sau chiar pe perioadă nedeterminată, ceea ce face imposibilă intrarea pe piață a unor jucători noi.
Consiliul Concurenţei recomandă ca durata contractelor pentru executarea lucrărilor de modernizare, reparaţii şi întreţinere drumuri şi străzi să fie limitată la maxim cinci ani şi doar în cazuri excepţionale să poată fi prelungită, ceea ce ar permite şi altor jucători să intre pe această piaţă. Recomandarea a fost făcută în urma finalizării unei analize pe piaţa lucrărilor de modernizare, întreţinere şi reparaţii de drumuri şi străzi din municipiile reşedinţă de judeţ din România.
Astfel, în cadrul analizei, Consiliul Concurenţei a identificat contracte a căror durată este foarte mare: 10 ani (municipiul Târgu Jiu), 12 ani (municipiul Zalău), 20 ani (municipiul Piatra-Neamţ), 30 ani (municipiul Constanţa) sau chiar cu perioadă nespecificată (municipiul Iaşi). Totodată, s-a constatat că nu există o uniformitate în aplicarea cadrului legal în privinţa modalităţii de atribuire a lucrărilor de modernizare, reparaţii şi întreţinere drumuri şi străzi.
Consiliul Concurenței vrea eliminarea monopolurilor pentru lucrări de infrastructură locală: Contracte limitate la 5 ani
„În ceea ce priveşte lucrările de reparaţii şi întreţinere a drumurilor şi străzilor de pe raza municipiilor reşedinţă de judeţ, se observă faptul că o mare parte dintre acestea sunt executate de operatori interni, respectiv 14 (cu capital al unităţilor administrativ-teritoriale) sau de unitățile administrativ teritoriale prin servicii publice specializate organizate în subordinea consiliilor locale, respectiv 8. Comparativ, pentru lucrările de modernizare/reabilitare a drumurilor şi străzilor, care sunt executate, în cea mai mare parte, de către operatori cu capital privat/mixt, atribuirea contractelor se realializează de cele mai multe ori prin proceduri de achiziţie publică”, se arată în comunicatul Consiliului Concurenței.
Consiliul Concuenţei arată că şi la nivelul Uniunii Europene, modul de atribuire a contractelor diferă în funcţie de legislaţia specifică din fiecare stat. De exemplu, în ţări precum Suedia sau
Belgia, atribuirea contractelor de lucrări se face prin licitaţii publice, în timp ce Germania, Austria şi Norvegia permit şi varianta ca lucrările să fie executate de către operatori interni ai
municipalităţilor.
De asemenea, analiza a mai relevat faptul că o mare parte a operatorilor care execută lucrări de modernizare, reparaţii şi întreţinere drumuri şi străzi deţin capacităţi proprii de producţie a materialelor necesare realizării lucrărilor, dar şi faptul că operatorii preferă contracte în localităţile-regiunile de reşedinţă unde au, de cele mai multe ori, surse proprii de materii prime, utilaje şi unde cunosc particularităţile legate de forţa de muncă.
Cine prinde un contract este aranjat timp de decenii
Din analiza datelor, rezultă faptul că valoarea totală a contractelor adjudecate pe piaţa lucrărilor de modernizare, întreţinere şi reparaţii drumuri şi străzi din municipiile reşedinţă de judeţ din România, din 2016 şi până în prima parte a anului 2019, a fost de 2,27 miliarde lei, remarcându-se regiunea Nord-Vest cu o valoarea totală a contractelor de 549,18 milioane lei, reprezentând 24,18% din valoarea totală a contractelor adjudecate la nivel national. La polul opus se află Regiunea Sud, cu o valoarea totală a contractelor adjudecate de 116,3 milioane lei (5,12%).
„Municipiile cu cea mai mare valoare a contractelor de lucrări de reparaţii şi întreţinere străzi la nivelul municipiilor reşedinţă de judeţ, la adjudecare, sunt: Târgu Mureş (168,9 milioane lei), Arad (132,2 milioane lei), Cluj-Napoca (131,7 milioane lei), urmate de Craiova (110,2 milioane lei), Satu Mare (110,1 milioane lei) şi Bucureşti (107,5 milioane lei). În ceea ce priveşte lucrările de modernizare/reabilitare străzi şi drumuri municipale, cele mai mari valori ale contractelor, la adjudecare, s-au înregistrat în municipiul Galaţi (178,4 milioane lei), urmat de municipiile Sibiu (103,5 milioane lei) şi Oradea (85,4 milioane lei)”, se mai arată în comunicat.
Nu este prima oară când Consiliul Concurenței recomandă limitarea duratei contractelor la 5 ani. A făcut același lucru și în urmă cu doi ani, atunci fiind vorba de contracte pentru administrarea spațiilor de parcare. Cel mai probabil, ca și atunci, și acum timpul va îngropa analiza Consiliului Concurenței fără a fi luată vreo decizie concretă.