Cei de la J.D. Power au realizat un studiu în SUA, pe un eşantion de circa 25.000 de clienţi care şi-au cumpărat o maşină nouă în luna mai a anului 2011. Obiectivul a fost acela de a înţelege comportamentul potenţialilor clienţi în decizia de cumpărare a unei maşini noi, precum şi influenţele asupra percepţiei oamenilor despre valoarea unui brand.
Denumit J.D. Power and Associates 2012 Avoider Study, studiul arată că un procent de circa 43% dintre cei intervievaţi au evitat să cumpere anumite mărci sau modele datorită recomandărilor primite de la… „gura lumii” (prieteni, reali sau de pe facebook, rude sau forumuri).
Vorbim de un procent foarte mare, în condiţiile în care presa de specialitate a influenţat deciziile a doar 38% dintre cumpărători. În plus, experienţa negativă personală cu un brand sau un model se pare că a avut o contribuţie de numai 14% în decizia de a alege altă marcă sau model – deşi, până nu demult, se considera că experienţa personală anterioară contează cel mai mult în păstrarea fidelităţii.
Specialiştii J.D. Power consideră că, în ciuda faptului că actualii clienţi au la dispoziţie mult mai multe informaţii şi un acces mult mai facil la acestea, decizia de cumpărare (sau de evitare) a unui brand sau model rămâne influenţată cel mai mult de părerile subiective ale celor din jur şi de idei preconcepute. formate în timp. Aşa încât de câştigat au mărcile care se focusează pe promovarea calităţii şi fiabilităţii maşinilor produse.
Un exemplu diferit ţine de cumpărătorii celor mai vândute maşini ecologice din SUA: Toyota Prius, Nissan Leaf şi Chevrolet Volt. Cei care au ales aceste modele au fost convinşi, în primul rând, de raţiuni ţinând de costurile mici de operare şi de poluarea mult mai mică, dar şi de considerente precum imaginea (pentru Volt), costurile reduse (Leaf) şi renumele fiabilităţii (Prius).
Totuşi, cei care au evitat să cumpere aceste modele au adus ca principale contraargument preţul (în special pentru Volt), dar şi… designul (pentru Leaf şi Prius). De asemenea, clienţii nu au fost convinşi de spaţiul interior prea mic pentru nevoile lor (în special Volt şi Leaf), precum şi performanţele considerate prea modeste (Prius). Prin urmare, decizii de evitare diferite de cele din cazul maşinilor convenţionale.
Un alt lucru ciudat remarcat de specialiştii J.D. Power este creşterea procentului celor care evită un anumit brand din cauza originii acestuia – în cazul americanilor, procentul celor care preferă o marcă auto considerată americană, deci nu din import, a crescut la 14%, în timp ce procentul celor care vor neapărat o marcă de import a scăzut la 6%.
Deşi explicaţia ţine de un anumit patriotism american, speculat de politicieni şi mass-media, astfel încât percepţia publicului favorizează maşinile produse în America pentru păstrarea locurilor de muncă, specialiştii consideră că acest comportament este valabil şi pentru cumpărătorii din celelalte pieţe auto importante europene, cum ar fi Germania, Franţa, Marea-Britanie sau Italia.
Aşa încât, dacă aveţi intenţia de a cumpăra o maşină nouă, gândiţi-vă ce contează mai mult pentru voi: părerile subiective ale cunoscuţilor sau informaţiile din presă?