Completare lichid de frână. Cum îți dai seama că e nevoie?

Autor: Radu Țuțulan 12 oct. 2024 Știri auto
Completare lichid de frână. Cum îți dai seama că e nevoie?

Sistemul de frânare al mașinilor este, în general, hidraulic. Astfel că transmiterea comenzii de la pedală la plăcuțe implică utilizarea unui fluid special, denumit lichid de frână. Acesta trebuie verificat constant iar când se constată o scădere a nivelului, trebuie făcută o completare.

Sistemul de frânare al mașinii nu este format doar din plăcuțe și discuri de frână. Acesta este mult mai complex și trebuie întreținut cu atenție, pentru a nu ceda.

Unul dintre elementele care trebuie verificate la fiecare revizie anuală sau semestrială este lichidul de frână.

Ce rol are lichidul de frână

Sistemele de frânare moderne au în componență o pompa de frână hidraulică. Aceasta are un rezervor de lichid și un modul de ABS care controlează fluxul lichidului prin conducte.

La capătul conductelor care pleacă din pompă și duc către toate cele 4 roți ale mașinii, sunt montate racorduri flexibile. Acesta se mai numește și furtun de frână și face conexiunea între etriere și țevi.

În etriere intră plăcuțele de frână, plăcute care au rolul de a apăsa discul de frână. Dacă mașina are frâne pe tamburi, în loc de discuri și plăcuțe vor fi tamburi și saboți.

Astfel, când șoferul apasă pedala, pompa împinge lichidul de frână spre toate cele 4 roți. Cu cât presiunea pe pedală e mai mare, cu atât presiunea aplicată etrierelor va fi mai ridicată și plăcuțele vor apăsa mai tare pe discuri.

Așadar, rolul lichidului de frână este de a transfera către plăcuțele de frână presiunea generată de pompa de frână.

Cum îți dai seama că e nevoie de lichid de frână?

Dacă o mașină rămâne fără lichid de frână, pur și simplu șoferul nu va putea acționa plăcuțele. Practic, sistemul de frânare este compromis în totalitate.

De aceea, nivelul lichidului de frână trebuie să fie verificat la fiecare revizie, când se înlocuiește uleiul de motor și se schimbă filtrele. De asemenea, se recomandă înlocuirea sa la fiecare 2 ani.

Verificarea nivelului lichidului de frână se poate face și acasă. Recipientul este de mici dimensiuni, semi-opac, și are un capac pe care sunt desenate un hexagon, o carte, un triunghi cu semnul exclamării în mijloc și pe care scrie DOT.

În funcție de mașină, se poate pune lichid de frână DOT3, DOT4 sau DOT5. Acesta indică punctul de fierbere al fluidului. Majoritatea vehiculelor au DOT4, ceea ce înseamnă un punct de fierbere de peste 230 de grade Celsius.

Cu ajutorul unei lanterne, pentru a evita deschiderea capacului, trebuie să vă uitați în recipient. Dacă observați că nivelul lichidului este sub nivelul minim, obligatoriu e nevoie de o completare

Completare lichid de frână, cum se face

Mare atenție la modul în care se face completarea acestui lichid de frână. Pentru că dacă aerul pătrunde în instalație, poate afecta eficiența de frânare.

Inclusiv bulele de aer pot genera sincope în acționarea frânelor. Mai exact, când e apăsată pedala se poate observa un răspuns mai lent sau chiar o lipsă de răspuns. Caz în care trebuie acționată în mod rapid și repetat pedala de frână.

De asemenea, cu timpul, se pot acumula vapori de apă în lichidul de frână, ceea ce poate duce la blocarea conductelor. Acesta e principalul motiv pentru care se recomanda înlocuirea lichidului la fiecare 2 ani.

Așadar, dacă e nevoie doar de completare lichid de frână, atunci pașii sunt următorii:

  • se deschide capacul, când motorul e oprit și rece;
  • se completează cu lichid până la limita MAX;
  • se închide etanș capacul;
  • după aproximativ 2-3 minute, se pornește mașina și se lasă la ralanti 30-60 de secunde;
  • se apasă frâna lung, apoi de câteva ori scurt, apoi iar lung;
  • se verifică pe sub mașină, în special în zona roților, dacă există scurgeri de fluid;
  • se verifică din nou nivelul lichidului de frână.

Dacă sunt constatate pierderi, trebuie neapărat să luați legătura cu un mecanic. Iar dacă reparația nu se poate face acasă, atunci mașina trebuie dusă, pe platformă, la service.

Conducerea unui vehicul cu probleme la sistemul de frânare se sancționează cu amendă contravențională și reținerea certificatului de înmatriculare.


Urmărește Promotor.ro pe Google News


Sursa foto: shutterstock.com


Radu Țuțulan
Radu Țuțulan
Radu Țuțulan este licențiat în Științe Politice, fiind absolvent al Școlii Naționale de Științe Politice și Administrative (SNSPA). Primii pași în jurnalism i-a făcut în 2005, când încă nu terminase liceul. S-a angajat întâi la o micuță redacție de știri tv din București, au ... citește mai mult

Comentarii
Inchide