Companiile din China, excluse de la licitații pentru autostrăzi

Publicat: 02 02. 2021, 13:31
Actualizat: 02 02. 2021, 13:32

Companiile din China urmează să fie excluse de la licitații pentru autostrăzi și alte proiecte de infrastructură. Măsura a fost anunțată în cadrul ședinței de Guvern din 27 ianuarie și urmează să fie transpusă într-o ordonanță de urgență.

Intră în Galeria FOTO

În şedinţa din 27 ianuarie, Guvenul a doptat un memorandum propus de ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, prin care companiile din China ar putea fi excluse din licitaţiile pentru infrastructură, potrivit G4Media.ro. Motivația pentru această decizie o constituie faptul că firmele chineze fac concurenţă neoială, iar calitatea lucrărilor lasă de dorit.

Deşi memorandumul adoptat de Guvern nu spune explicit faptul că firmele din China ar fi excluse, acesta prevede că pot fi interzise la licitaţii companiile non-UE în absența unui acord cu Uniunea Europeană care să le permite accesul pe piața europeană a achizițiilor publice de lucrări. China nu are încheiate astfel de acorduri pentru intrarea pe piaţa europeană a licitaţiilor publice.

De ce vor fi excluse companiile din China de la licitații pe infrastructură

Firmele chineze sunt date la o parte din cauza concurenţei neloiale provocată de susţinerea lor de către statul chinez, a lipsei omologării serviciilor lor în UE, dar şi antecedentele cu proiecte amânate sau lucrările greşit executate, care le-au creat o reputaţie proastă în statele europene.

Firme chineze ca China Railway 14th Bureau Group, Sinohydro Corporation şi China Communications Construction Company participă la licitaţii pentru tronsoane din autostrada de centură a Bucureştiului, din Autostrada Piteşti – Sibiu şi drumul expres Piteşti – Craiova (lucrări în valoare totală de peste 3,5 miliarde de euro).

Potrivit G4Media.ro, Ministerul Transporturilor ar susţine că firmele chineze participă în număr tot mai mare la licitaţiile pentru infrastructură rutieră şi feroviară din România şi distorsionează competiţia prin preţuri de dumping pe care şi le permit graţie ajutorului de stat primite de la guvernul chinez. De asemenea, le lipsesc certificatele cerute de UE pentru construcţia în arii protejate, protecţia şi securitatea angajaţilor.

Potrivit memorandumului, excluderea s-ar aplica atât licitaţiilor viitoare, cât şi celor în curs. Memorandumul va fi urmat de o ordonanţă de urgenţă care va modifica legea achiziţiilor publice, după direcţiile Comisiei Europene.