Comisia Europeană și Germania au ajuns la un acord legat de utilizarea motoarelor termice pentru mașini după anul 2035

Publicat: 27 03. 2023, 09:38
Actualizat: 27 03. 2023, 09:57

Comisia Europeană (CE) a prezentat săptămâna trecută un plan prin care, după anul 2035, producătorii auto vor putea vinde în continuare autoturisme echipate cu motoare convenționale. Dar acest lucru ar fi posibil doar dacă aceste mașini utilizează carburanți sintetici.

Noul plan ar consta în crearea unei noi categorii de vehicule în UE și pare să fie realizat pe baza cerințelor exprimate de Germania în ultima perioadă. Între timp acest aspect a fost confirmat pentru că disputa dintre oficialii de la Berlin şi cei de la Bruxelles pare să se fi rezolvat. Vicepreşedintele Comisiei Europene, Frans Timmermans, a anunțat sâmbătă că Germania a fost de acord cu planul propus de CE privind utilizarea carburanților sintetici.

O nouă eră în industria auto

După negocieri intense Parlamentul European şi statele membre UE au convenit anul trecut ca termenul limită pentru interzicerea maşinilor noi echipate cu motoare convenționale să fie anul 2035. Dar Germania şi-a exprimat, în ultimul moment, opoziţia faţă de această iniţiativă și a cerut ca vânzările de maşini noi cu motoare pe combustie să fie permise şi după 2035, dacă utilizează combustibili sintetici. În cele din urmă Comisia Europeană a fost de acord cu această cerință și anunțul oficial a fost făcut la finalul acestei săptămâni. „Vehiculele echipate cu motoare pe combustie vor putea fi înmatriculate şi după 2035, dacă utilizează exclusiv carburanţi neutri din punct de vedere a emisiilor de CO2”, a declarat ministrul german al Transporturilor, Volker Wissing citat de agerpres.ro.

Pe de altă parte și Italia a votat împotriva planurilor europene de a interzice peste 12 ani vânzarea maşinilor noi alimentate cu benzină şi motorină. Dar deocamdată Comisia Europeană a anunțat doar încheierea unui acord cu Germania și rămâne să aflăm dacă premierul Giorgia Meloni va adopta o poziție similară.

Și noul standard Euro 7 provoacă nemulțumiri

Miniștrii transporturilor din Republica Cehă, Germania, Italia, Polonia, Portugalia, România, Ungaria și Slovacia s-au întâlnit acum două săptămâni pentru a discuta potențialele modificări ale limitelor de emisii ale vehiculelor propuse de UE, se arată într-un material publicat de reuters.com. Propunerea de lege prin care se stabilesc noile norme Euro 7, pe care țările Uniunii Europene și parlamentarii vor începe să o negocieze în cursul acestui an, ar înăspri limitele poluanților dăunători sănătății, inclusiv oxizii de azot.

Reprezentații industriei auto susțin că noul standard Euro 7 nu ar rezolva problemele reale legate de poluare mai ales că din 2035 vor fi permise doar mașini ce pot utiliza carburanți sintetici, iar costurile de implementare nu se justifică în acest caz.