Codul Rutier 2022: Parlamentarii votează pentru creșterea limitelor de viteză
Parlamentarii votează pentru creșterea limitelor de viteză după ce un proiect de lege care prevede acest lucru a fost depus la Senat.
Un proiect de lege depus la Senat de parlamentari USR prevede creșterea limitelor de viteză pentru o categorie de drumuri care nu există încă: drumurile expres. Potrivit proiectului, viteza maximă va fi ridicată de la 100 km/h la 120 km/h. O discuție anterioară care prevedea creșterea limitei de viteză pe autostrăzi de la 130 km/h la 140 km/h nu a mai apărut în textul proiectului de lege. Asta nu înseamnă că nu poate ajunge în textul final, în urma amendamentelor.
Prin acest proiect, a fost definit drumul expres ca fiind un „drum național rapid, semnalizat special, rezervat exclusiv circulației autovehiculelor, cu sau fără remorci, care nu servește proprietății riverane, prevăzut cu două căi unidirecționale, separat printr-o zonă mediană sau, în mod excepțional, prin alte modalități, cu excepția unor locuri speciale sau cu caracter temporar, având cel puțin două benzi de circulație și acostament pe sens”.
Parlamentarii votează pentru creșterea limitelor de viteză. Care sunt noile limite de viteză
Drumul expres va fi accesibil, conform propunerii, numai prin noduri sau intersecții reglementate, iar oprirea și staționarea pe partea carosabilă a acestor drumuri vor fi interzise. Totodată, propunerea legislativă stabilește și limita maximă de viteză ce trebuie respectată atunci când se va circula pe drumurile expres. Aceasta va fi de 120 km/h.
Această limită de viteză va fi valabilă doar pentru autoturisme și motociclete, deoarece, pe drumurile expres, camioanele și autocarele vor putea circula cu cel mult 100 de km/h, în timp ce motocicletele de până la 125 cm3 sau cvadriciclurile vor putea merge cu 85 de km/h. În prezent, drumurile expres sunt asimilate celor naționale europene (E), iar limita maximă de viteză pe acest tip de drum este, doar teoretic, de 100 de km/h.
În prezent, România nu a re niciun kilometru de drum expres. Acest lucru s-ar putea schimba în scurt timp, odată cu inaugurarea primului tronson al DX12 Craiova – Pitești. Este vorba de tronsonul dintre Balș și Slatina unde lucrează constructorul român UMB și care are o lungime de 40 de kilometri.
Dacă în România se pune problema creșterii limitelor de viteză, în alte țări europene viteza maximă pe autostrăzi și drumuri rapid scade. Spre exemplu, în Olanda limitele scad la 100 km/h pe toate categoriile de drumuri rapide. În același timp, în Germania este o discuție avansată pentru impunerea unor limite de viteză pe Autobahn. Autostrăzile germane sunt singurele fără limite de viteză. Motivele acestor limitări a vitezei maxime țin de nivelul emisiilor – cu cât o mașină merge mai repede, cu atât consumă mai mult și, în consecință, poluează mai mult.