Codul Rutier 2021: Trotinetele electrice revin în atenția polițiștilor
Codul Rutier 2021: Trotinetele electrice revin în atenția polițiștilor, odată cu modificările propuse la Regulamentul de aplicare a OUG 195/2002. Guvernanții au încercat reglementarea circulației trotinetelor electrice și în urmă cu un an.
Guvernanții se chinuie deja de ceva vreme să reglementeze circulația trotinetelor electrice, dar voința politică pare să lipsească. După ce în urmă cu un acești au dat o ordonanță de urgență care prevedea norme clare pentru cei care folosesc trotinete electrice, ulterior au dat înapoi și au spus că pedepsele nu vor fi aplicate.
Anul acesta este înregistrată o nouă încercare de reglementare a trotinetelor electrice, de această dată prin regulamentul de aplicare al OUG 195/2002 (Codul Rutier). Potrivit unui proiect aflat în dezbatere publică la Ministrul Afacerilor Interne, toate prevederile OUG 13/2020 vor fi incluse în regulament și urmează să fie aplicate împreună cu acesta. De asemenea, noul regulament va oficializa și sancțiunile pentru cei care nu respectă aceste reguli.
În esență, așa cum apare în nota lui de fundamentare, prin acest proiect „se reglementează norme de conduită și interdicții pentru conducătorii de trotinete electrice” și “se stabilesc condiții tehnice pentru trotinetele electrice similar celor prevăzute pentru biciclete”.
Printre altele, proiectul stabilește că trotinetele electrice se conduc numai în linie dreaptă pe drumurile publice (urmărind traseul acestora), iar schimbarea direcției de mers se face prin deplasarea conducătorilor pe lângă acestea, la fel ca în cazul bicicletelor. Totuși, dacă o bicicletă sau trotinetă electrică circulă pe o pistă pentru biciclete, șoferii care se intersectează cu pista, virând spre stânga sau spre dreapta, trebuie să dea prioritate conducătorilor de astfel de vehicule.
Codul Rutier 2021: Trotinetele electrice reglementate în noul Regulament
Potrivit prevederilor OUG 13/2020, trotinetele electrice pot fi conduse doar de cei care au cel puțin 14 ani, iar tinerii care nu au împlinit încă 16 ani trebuie să poarte cască de protecție. Trotinetele electrice vor putea fi folosite doar pe pistele de bicicletă, iar dacă ele nu există, ele vor putea fi folosite doar pe drumurile din orașe, din moment ce Codul rutier stabilește, în prezent, că acestea se pot deplasa „numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h”.
Așadar, trotinetele nu pot fi folosite pe trotuare, decât atunci când viteza maximă constructivă nu depășește 6 km/h Știm deja, nimeni nu ar cumpăra o astfel de trotinetă electrică. Nerespectarea normelor privind circulația trotinetelor electrice constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevăzută în clasa a III-a de sancțiuni, respectiv de la 6 la 8 puncte-amendă. La valoarea actuală a punctului de amendă, acest lucru înseamnă o valoare a amenzilor între 870 și 1.160 de lei.
Modificările propuse la Regulamentul de aplicare a Codului Rutier sunt ample, stabilind, printre altele, o viteză maximă de deplasare de 30 km/h pentru biciclete, dar și sancțiuni pentru pietonii care folosesc telefonul sau ascultă muzică în timp ce traversează strada.