Codul Rutier a rămas neschimbat în 2021, în ciuda celor care au cerut insistent pedepse mai dure pentru șoferii indisciplinați. În curând, șoferii vor rămâne fără permis mai ușor și pe perioade mai lungi, dar problema fundamentală a legislației rutiere din România se păstrează.
Un nou proiect de modificare a Codului Rutier se află în dezbatere la Ministerul de Interne. Scopul urmărit este disciplinarea șoferilor agresivi și readucerea unui climat de siguranță și respect pe șoselele din România. Propunerile indică însă o timiditate excesivă a autorităților, care se tem parcă să nu supere pe cineva. În plus, nu se specifică în proiect cum se va rezolva principala problemă a legislației din România, și anume că nu are cine să o aplice.
Potrivit proiectului, şoferii care circulă pe contrasens pe autostradă vor rămâne fără permis pentru 120 de zile. La fel, sunt vizaţi şi cei care se deplasează succesiv de pe o bandă pe alta de circulaţie sau alternează în scopul depăşirii unui şir de vehicule care circulă în acelaşi sens.
„Executarea, de către conducătorul de autovehicul, pe autostradă, a manevrei de întoarcere sau de mers înapoi, circulația în sens contrar direcției de mers pe calea unidirecțională, circulația sau traversarea de pe un sens de circulație pe celălalt prin zonele interzise, respectiv prin zona mediană sau racordurile dintre cele două părți carosabile va constitui contravenție și se va sancționa cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni și cu aplicarea sancțiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 120 de zile.
De asemenea, circulația nejustificată a autovehiculelor pe banda de urgență a autostrăzilor va constitui contravenție și se va sancționa cu amenda prevăzută în clasa a IV-a de sancțiuni și cu aplicarea sancțiunii complementare a suspendării exercitării dreptului de a conduce pentru o perioadă de 90 de zile”, declara, recent, purtătorul de cuvânt al Ministerului de Interne, Georgian Drăgan, citat de Cancan.
Vizaţi sunt şi cei care fac manevre periculoase, dar şi cei care folosesc repetat semnalele sonore şi/sau luminoase, în scopul nejustificat de a obliga un alt şofer din faţă să elibereze banda de circulaţie.
Proiectul nu propune practic nimic nou, ci doar o foarte ușoară majorare a pedepselor existente. În cazul conducerii agresive, pedepsirea șoferilor va fi practic imposibilă în absența unui sistem automat de înregistrare a abaterilor, bazat pe camere video. Problema șoselelor din România nu este absența prevederilor legale, ci a celor care să le aplice. În ciuda acțiunilor tematice desfășurate periodic de polițiști, gradul de disciplină al șoferilor refuză să crească, ba dimpotrivă.