Atenție, pietoni! Plătiți mai mult în 2020 dacă traversați prin locuri interzise. Acest lucru ar veni ca urmare a intenției Guvernului Orban de a renunța la plafonarea punctului-amendă.
Un punct-amendă reprezintă 10% din valoarea salariului minim brut pe economie. Salariul va crește de la 1 ianuarie 2020 și implicit amenzile vor deveni mai mari începând cu anul viitor.
Pietonii tentați să încalce regulile de circulație trebuie să știe că sunt astfel contravenienți și vor fi sancționați cu amenzi din Clasa I, adică 2 sau 3 puncte-amendă.
Pietonii au prioritate atunci când traversează prin locurile special amenajate, dar nu și atunci când se apropie un vehicul al serviciilor de urgență (poliție, pompieri, salvare) cu semnalele acustice și luminoase în funcțiune. Aceștia nu au dreptul de a traversa calea ferată atunci când barierele sunt coborâte sau când semnalele luminoase anunță sosirea unei garnituri de tren.
Traversarea prin alt loc decât trecerea de pietoni marcată și semnalizată corespunzător prin semafoare sau indicatoare rutiere, le aduce, de anul viitor, o amendă cuprinsă între 416 și 624 de lei. În prezent, pietonii contravenienți plătesc între 290 și 435 de lei, dacă sunt prinși de poliție atunci când traversează prin loc nepermis.
Punctul-amendă este înghețat la valoarea din 2017, după ce guvernul a luat această măsură doi ani la rând, în 2018 și 2019. Valoarea sa a rămas la 145 de lei, desi salariul minimum brut a crescut în 2018 la 1900 de lei, iar în 2019 la 2080 de lei. Dacă ar fi crescut direct proporțional cu salariile, punctul-amendă ar fi ajuns la 190 de lei în 2018 și la 208 lei în 2019.
Cum traversezi corect?
Articolul 72 din Ordonanța de Urgență nr. 195, care completează Codul Rutier, explică modul în care se efectuează o traversare corectă: traversarea drumului public de către pietoni se face perpendicular pe axa acestuia, numai prin locurile special amenajate și semnalizate corespunzător, iar în lipsa acestora, în localități, pe la colțul străzii, numai după ce s-au asigurat că o pot face fără pericol pentru ei și pentru ceilalți participanți la trafic.