Clienţii Teslei Model 3 au primit cele mai proaste veşti
Tesla a livrat ştirea anului şi probabil a ultimilor ani. A trimis în spaţiu o maşină şi a demonstrat că poate să ducă pe Marte 64 de tone cu 27 de motoare care împing încărcătura pe orbita celei mai dorite planete din Univers, cu 11 km/s.
Aici, pe Pământ, sunt aproape 500.000 de oameni care aşteaptă să-şi ridice din showroom-uri ultima Tesla lansată, Model 3. Câteva zeci de mii, spre 60, au renunţat deja la precomenzi şi şi-au retras avansul. La sfârşitul anului, Elon Musk îi anunţa pe clienţii lui Model 3 că în primul trimestru din 2018 creşte producţia la 5.000 de unităţi pe săptămână. Azi produce de 5 ori mai puţin şi a mutat productivitatea scontată pe al doilea trimestru. Până la sfârşitul lui martie, Tesla speră să poată furniza undeva la 2.500 de bucăţi celor 450.000 de clienţi în aşteptare.
Al doilea proiect, cu livrare din 2019-2020 e Roadster-ul. Nu cel pe care l-a trimis Musk în spaţiu, ci a doua generaţie. Primele camioane electrice i-au mai adus nişte comenzi de vreo 200 de bucăţi, lansate o dată cu Roadster-ul nou. Walmart, Pepsi şi Budweiser au comandat cele mai multe.
Azi, la o zi după marea decolare, Tesla a anunţat pierderi nete de 675.000.000 $, în condiţiile în care o oră de funcţionare a fabricii Tesla costă 500.000 $. Acum un an, Tesla era tot pe pierdere, cu 121.3 mil. $. De peste 5 ori mai puţin însă. E adevărat însă că între timp, Musk a avansat cu alte proiecte, cel mai important fiind Hyperloop. Ultima jucărie scoasă de americani – în adevăratul sens al cuvântului – e un aruncător de flăcări.
Veniturile au crescut în ultimul trimestru din 2017 la 3.29 miliarde de dolari, în creştere de la 2.28 mil. $ cât a avut în ultimul trimestru din 2016.
De când a devenit companie listată la bursă, Tesla a avut câştiguri în numai două trimestre. În industria de maşini, Tesla a avut venituri însumate de de 2.7 miliarde $ în ulitmele trei luni din 2017, cu 700 mil. mai mult decât în acelaşi interval din urmă cu un an.
Elon Musk încearcă să-şi liniştească şi clienţii, şi acţionarii, spunând că dacă e în stare să trimită o maşină pe centura de asteroizi, va rezolva probabil şi cu producţia maşinii Model 3: “E o chestiune de timp”. Sunt păreri în piaţă că Musk a grăbit lansarea maşinii în spaţiu ca să reducă din panica pe care o poate crea această ştire negativă. Dovada e că Musk a şi comparat evenimentul de ieri cu producţia lui Model 3.
Un alt motiv, invocat de Musk, e că şeful vânzărilor, Jon McNeil, a plecat la Lyft (companie gen Uber) şi că nu a găsit încă un înlocuitor pe măsură.
Sudafricanul mai spune că anul ăsta speră să înceapă să iasă pe plus cu Tesla, cu o cifră generală pozitivă din toate produsele pe care le face compania, inlcusiv bateriile.
Pentru Model 3, Roadster şi camioanele electrice, Tesla a încasat din precomenzi 854 mil. $, cu aproape 200 de milioane cât reprezentau precomenzile pentru produsele companiei, acum un an.
Autor Alexandru Banu