Cine va lua premiul de un miliard de dolari pentru cea mai economă maşină americană?
Este vorba despre o idee susţinută de politicianul Dan Lungren, membru al Partidului Republican: oferirea unui premiu guvernamental în valoare de un miliard de dolari pentru primul constructor american care reuşeşte să producă în serie mare cea mai economică maşină.
Ceea ce înseamnă un consum de 100 mpg (miles per gallon) şi un număr de el puţin 60.000 de exemplare vândute. Nu doar atât: premiul nu este acordat pentru maşinile diesel sau hibrid, ci doar pentru cele care beneficiază de motoare clasice pe benzină. Prin urmare, modele precum Toyota Prius sau Chevrolet Volt ies din „schemă”.
Practic, în loc să mai apeleze la soluţia subvenţiilor guvernamentale pentru toţi constructorii auto americani, guvernul s-a gândit să-i stimuleze pe aceştia printr-o competiţie acerbă. Şi asta deoarece un miliard de dolari sunt bani suficienţi pentru acoperirea unor cheltuieli de dezvoltare sau investiţie.
Un alt efect va fi, probabil, creşterea pieţei de maşini de clasă mică în SUA – deoarece doar cu maşini mici, având motoare pe benzină de cilindree redusă, poate fi atins acest obiectiv ambiţios – care, în unităţi europene, s-ar traduce în peste 40 km realizaţi cu un litru de benzină (adică o valoare incredibilă de numai 2,3 litri/100 km).
De reţinut faptul că administraţia Bush a direcţionat nu mai puţin de 17 miliarde de dolari pentru a ajuta General Motors şi Chrysler să evite falimentul, însă cele două mari companii au intrat, în cele din urmă, în faliment. Prin urmare, după ce soluţia subvenţiilor s-a dovedit ineficientă, guvernul american speră să împace şi capra, şi varza. Adică nevoia de maşini mai economice şi mai puţin poluante, pe de o parte, precum şi interesele petroliştilor, pe de altă parte…