Cine eliberează certificatul de radiere auto? Cum poate fi obținut acesta
Dacă proprietarul unei mașini nu mai folosește vehiculul sau l-a vândut, trebuie să obțină un certificat de radiere auto. Iată care sunt documentele necesare și unde trebuie depuse acestea.
Radierea unui autoturism este de două feluri, radiere fiscală și radiere din circulație.
În cazul vânzării vehiculului, fostul proprietar trebuie să solicite radierea de la taxe și impozite. Dar, în cazul în care nu mai folosește acea mașină, poate solicita scoaterea definitivă din circulație.
Acte necesare pentru radierea fiscală
După ce a întocmit actele de înstrăinare a mașinii, vechiul proprietar trebuie să se prezinte la Direcția de Taxe și Impozite Locale de domiciliu.
Aici va prezenta mai multe acte, în copie și original:
- Fișa de înmatriculare;
- Actul de înstrăinare (factură, contract de vânzare-cumpărare, act de donație, hotărâre judecătorească definitivă și irevocabilă sau certificat de moștenitor);
- Cartea de Identitate a Vehiculului;
- Actul de identitate al solicitantului (BI/CI – persoane fizice; BI/CI, CIF – persoane fizice autorizate; Certificat de Înregistrare a Societății – persoanele juridice).
Persoanele juridice trebuie să prezinte și o delegație din partea societății pentru a depune aceste acte.
Dacă se prezintă altă persoană în locul proprietarului, atunci proprietarul trebuie să facă o împuternicire notarială persoanei sau firmei intermediare.
Certificatul de radiere fiscală se va elibera dacă solicitantul este la zi cu taxele și impozitele locale.
Cum se face radierea din circulație
Radierea din circulație a unui vehicul se face în următoarele situații:
- a fost dată la casat;
- a fost furată;
- a fost distrusă;
- nu mai e folosită.
Proprietarul trebuie să depună la Direcția de Permise de Conducere și Înmatriculări (DGPCI) următoarele acte:
- Cererea de radiere;
- Plăcuțele cu numărul de înmatriculare;
- Actul de identitate al solicitantului – original si copie;
- Cartea de identitate a vehiculului – original si copie;
- Certificatul de înmatriculare;
- Fișa de înmatriculare cu viza organului fiscal competent teritorial sau certificatul de atestare fiscală completat și semnat de proprietar;
- Certificatul de radiere, completat, care se poate descărca de pe site-ul DGPCI.
În funcție de motivul cererii de radiere din circulație, se mai pot solicita următoarele:
- Dovada deținerii unui spațiu adecvat de depozitare (în cazul anumitor tipuri de vehicule);
- Declarație pe proprie răspundere care atestă că vehiculul nu va mai circula pe drumurile publice;
- Actul oficial care atestă dezmembrarea, casarea sau predarea autovehiculului către „dezmembrări auto” cu scopul de a fi dezmembrat;
- Documentul care atestă exportul autovehiculului, sunt valabile actul vamal emis de autoritățile române de export sau de cele străine ori certificatul de înmatriculare în străinătate;
- Actul oficial emis de Poliție prin care se atestă furtul comis în țară sau în străinătate.
Cine eliberează certificatul de radiere auto?
Certificatul de radiere fiscală este eliberat de Direcția de Taxe și Impozite locale.
Certificatul de radiere din circulație, desigur, e emis de Direcția de Înmatriculări la care a fost depusă cererea.
Așadar, certificatul de radiere auto va fi eliberat de instituția către care a fost înaintată solicitarea.
Este obligatorie radierea auto?
Radierea din evidenţă a unui vehicul se face, în termen de 30 de zile, în următoarele cazuri:
- la trecerea vehiculului în proprietatea altei persoane;
- la schimbarea domiciliului sau sediului în raza de competenţă a altei unităţi administrativ-teritoriale decât aceea unde vehiculul este înmatriculat sau înregistrat;
- la scoaterea definitivă din România a autovehiculului sau remorcii;
- când vehiculul a devenit impropriu din punct de vedere tehnic pentru a circula pe drumul public şi dacă fac dovada că acesta este dezmembrat de un agent economic autorizat potrivit legii.
În cazul furtului, radierea din circulaţie se efectuează după 90 de zile de la data înregistrării plângerii, la solicitarea proprietarului.
În ce situații se face radiere auto din oficiu?
Radierea adierea auto se poate face automat, când mașina e abandonată sau aparține unei persoane juridice rău-platnice.
„Se radiază din oficiu vehiculul abandonat ori fără stăpân, în condiţiile prevăzute de lege, precum şi vehiculul care a aparţinut unei persoane juridice desfiinţate şi pentru care nu s-a achitat impozitul asupra mijloacelor mecanice de transport pe o perioadă mai mare de 3 ani”, stabilește Art. 47 (5) din legea circulației.
De asemenea, un vehicul indisponibilizat prin instituirea unui sechestru asigurător se poate radia în baza ordonanţei procurorului sau a deciziei instanţei de judecată.
Instituția care a dispus radierea comunică această decizie, în cel mult 30 de zile, administraţiei financiare competente, potrivit legii.