Cine bănuia că aceste punctuleţe de pe parbriz au un rol atât de important?
Nu, nu noi ne-am pus întrebarea asta deşi ne reproşăm că nu am făcut-o în virtutea pasiunii noastre pentru maşini. Am zis mereu că avem altceva mai bun de făcut.
Un jurnalist de la Jalopnik nu a rezistat întrebării „ce rost au punctele alea negre pe parbriz”. A sunat o mare fabrică de geamuri care există din 1826 şi a primit următoarea explicaţie. În primul rând, pe marginea parbrizului e o bandă neagră din ceramică vopsită 100% negru. Are mai multe utilităţi şi nu poate fi îndepărtată oricât ai încerca. Cea mai importantă dintre ele este că blochează razele de soare care ar topi altfel substanţa sigilantă dintre parbriz şi tablă. Totodată, banda asta neagră aduce la nivel perfect parbrizul cu stâlpii maşinii pe care vine ataşat şi nu lasă la vedere substanţa de sigilare, care s-ar vedea urât.
Punctele. Am ajuns la acele punctuleţe. Omul de la fabrica din Anglia spune că sunt doar pentru tranziţia uşoară de la negrul 100% la transparenţa parbrizului, astfel încât să nu incomodeze brutal ochiul cu o trecere bruscă de la ceva opac şi negru la transparent.
Acum, un inginer de la o fabrică de sticlă din Pittsburgh a revenit cu o altă explicaţie care o include şi pe cea a englezului. El zice că parbrizul e curbat în cuptor, la căldură mare. Banda neagră (despre care am vorbit mai devreme) se încălzeşte mai tare şi mai repede decât bucata transparentă a parbrizului. Astfel, dacă nu ar exista un gradient (punctuleţele din ce în ce mai mici) care să disipe gradual căldura când parbrizul e în cuptor, ar apărea nişte distorsiuni în câmpul vizual, acele aberaţii de sfericitate deranjante. Prea complicat? Ok. Dacă nu ar fi acele punctuleţe care scad gradual în dimensiune, s-ar vedea la îmbinarea dintre parbriz şi acele benzi negre ca printr-un fund de borcan.