Autoritățile au stabilit diferite moduri de circulație în sensul giratoriu și au introdus inclusiv „banda turbo”, care permite șoferilor să circule în acest tip de intersecție fără să mai acorde prioritate altor vehicule.
Sensul giratoriu a fost conceput pentru a fluidiza traficul și a permite trecerea printr-o intersecție fără a mai sta la semafor. Mulți șoferi consideră, însă, că „au prioritate”, dar fac o greșeală majoră și ajung să provoace un accident.
Pentru că regula generală, care stabilea că toate mașinile aflate în interiorul sensului giratoriu au prioritate, a fost schimbată.
În sensurile giratorii simple, care au doar o singură bandă de circulație, se aplică regula clasică. Adică, vehiculele aflate în sens au prioritate de trecere față de cele care urmează să intre.
Dar, în cazul unor sensuri giratorii cu 2 sau mai multe benzi de circulație, regula se schimbă. Aceste benzi, chiar dacă sunt circulare, îi obligă pe șoferi să respecte aceeași regulă ca în cazul celor de pe drumurile drepte. Adică, să semnalizeze când trec de pe o banda pe alta și să acorde prioritate celor aflați pe banda pe care urmează să intre.
De exemplu, cei aflați în zona centrală a giratoriului, deci pe banda 2, când vor să iasă din sensul giratoriu trebuie să semnalizeze și să acorde prioritate celor care se află pe banda din dreapta lor. Ceea ce înseamnă că banda 1 are întotdeauna prioritate într-un sens giratoriu.
Practic, atunci când ne aflăm într-un sens giratoriu pe banda 2 și vrem să ieșim, dăm semnal dreapta, ne asigurăm că nu circulă altă mașină pe banda 1 și apoi părăsim giratoriul, urmând să ne încadrăm tot pe banda 2.
Conform graficului de mai sus, șoferul mașinii de culoare portocalie (linie albastră) e obligat să acorde prioritate mașinii de culoare verde (linia roșie). Fiindcă efectuează o schimbare de bandă pentru a ieși din sensul giratoriu, în timp ce mașina verde își păstrează banda.
Autoritățile au conceput mai multe tipuri de sens giratoriu. Unele dintre acestea sunt dotate cu o așa-zisă „bandă turbo”.
Această bandă acordă prioritate de trecere șoferilor aflați pe ea, indiferent de direcția din care vin.
„Unele sensuri giratorii au fost construite în așa fel încât cei care circulă pe direcția înainte să nu fie stânjeniți. Practic, să-și poată continua drumul fără a acorda prioritate celor aflați în interiorul giratoriului. Sau, din contră, mai sunt sensuri care acordă prioritate de trecere celor care vor să-și continue drumul într-o altă direcție și intersectează una sau mai multe benzi. Oricare ar fi situația, șoferii trebuie să fie atenți la marcajul rutier și la indicatoarele de circulație”, explică instructorul auto Marian Croitoru, care este și profesor de legislație rutieră.
Astfel, dacă urmează să intri într-un sens giratoriu cu 2 benzi și constați că linia de separare a benzilor de circulație este una continuă, pe direcția înainte, înseamnă că cei aflați în sensul giratoriu nu au voie să intre pe banda ta. Totodată, și tu vei fi obligat să-ți continui deplasarea pe direcția înainte și nu ai voie să virezi la stânga.
De asemenea, direcția dată de linia continuă poate fi la dreapta sau chiar la stânga. Astfel, ai prioritate de trecere, dar și obligația de a urma direcția indicată de linia continuă.
Atunci când întâlnești un sens giratoriu cu „banda turbo”, trebuie să știi dinainte în ce direcție mergi. Astfel, trebuie să îți alegi banda înainte de a intra în sensul giratoriu. Fiindcă, în astfel de sensuri giratorii, pot fi situații în care marcajele rutiere să nu îți permită schimbarea direcției de deplasare.
De exemplu, în imaginea de mai jos, șoferul mașinii albastre, care circulă din stânga, pe banda 1, are prioritate pe direcția înainte sau poate vira la dreapta pe prima ieșire, dar nu va avea voie să vireze la stânga. În schimb, cel cu mașina verde, care e încadrat pe banda 2, poate vira la stânga, dar nu poate ieși din sensul giratoriu decât la a 3-a ieșire.
Iar șoferul vehiculului roșu, care circulă pe banda 1, va fi obligat să efectueze viraj la dreapta după ce intră în sens.
Sensul giratoriu turbo are rolul de a fluidiza traficul pe direcția din care vin majoritatea mașinilor. Dar, permite și celor care vin din alte direcții să se înscrie mai ușor pe drumul dorit, decât în cazul unei intersecții obișnuite.