Cifrele care ne dau Universul peste cap
238.000 de maşini Porsche a produs, livrat şi vândut grupul Volkswagen în 2016. Profitul operaţional? – 3.9 mld. Euro, +14% Vs. anul anterior. Câştigul net pe fiecare maşină vândută care revine acţionarilor, şefilor şi conducătorilor, în general? – 16.000 de euro. Asta însemnă o creştere a profitului net cu 9% / unitate produsă. Profit net = preţ vânzare – toate costurile (inclusiv cercetare, dezvoltare, taxe, impozite). Bloomberg a şi găsit o comparaţie bună. Câte maşini noi îţi iei numai din profitul net pe care îl aduce companiei un Porsche? – 2 Dacii Logan binişor-dotate. Nu ştim cât de mult vă pricepeţi la economie. Nici noi. Dar am întrebat experţii şi ne-au zis că e un profit enorm.
Dincolo la concurenţa din Stuttgart, Mercedes ia numai 5.000$ la fiecare unitate vândută. Atenţie! Vorbim de medie. Pentru că banii neţi care intră în companie nu pot fi aceiaşi şi la un A Klasse, şi la un S Klasse. BMW e în aceeaşi margine de profit. Ce face diferenţa? Preţul de lux pentru maşini numai de lux. Porsche lucrează totul, de la cercetare până la livrare, la un cu totul alt nivel.
Producţia Porsche e la 10% din cea BMW, dar în ultimii 3 ani, vânzarea a crescut cu 47%. Astfel, marginile de profit sunt mai mari. Ce profit net reiese la fiecare Ferrari vândut? – 84.000 de euro, tot conform Bloomberg. Dar nu oricine îşi permite un Ferrari. 30% din toate veniturile Ferrari sunt însă din francize şi merchandising – parcuri de distracţii, magazine. Înapoi la Porsche şi business-ul german de calitate, cel mai scump model azi e 911 GT3, care costă 135.000 de euro, în timp ce Macan (SUV mic, e cu 20 cm mai scurt decât Cayenne) reprezintă peste 40% din vânzările companiei de lux, cu preţuri de la 45.000 de euro în sus. Dacă adaugi la el opţiuni care-ţi fac viaţa mai uşoară şi mai frumoasă, ajungi în 2 timpi şi 3 mişcări la 60.000 de euro.