Cerinţe CE privind taxa auto
Comisia Europeană a solicitatat autorităţilor române să opereze "o scădere mai abruptă" a nivelului taxei la maşinile vechi, faţă de propunerea ministerului Economiei şi Finanţelor, şi să fie avută în vedere o durată medie de viaţă a automobilelor de 10-15 ani, faţă de 20 de ani cât este prevăzut în proiectul transmis Comisiei Europene, potrivit unor surse din piaţa auto.
La sfârşitul lunii mai, Ministerul Economiei şi Finanţelor a transmis CE o nouă formulă de calcul a taxei de primă înmatriculare, care prevede niveluri de până la trei ori mai mici pentru unele maşini vechi, dar mai mari la cele noi. Ulterior, Comisia a solicitat instituţiei şi o analiză a preţurilor din piaţa auto, pentru a compara coeficienţii de ajustare din grila privind taxa de primă înmatriculare cu evoluţia reală a preţurilor, studiu elaborat cu ajutorul Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile.
În proiectul de modificare a modalităţii de calcul au fost introduse noi prevederi pentru maşinile cu vechimi de sub un an, cum ar fi o lună, trei luni sau şase luni, în condiţiile în care formula actuală nu prevede astfel de diferenţieri. România a propus ca noile nivele de taxare să fie aplicate începând cu 1 ianuarie 2008, motivând că orice modificare a Codului Fiscal nu poate fi aplicată mai devreme de şase luni de la aprobare.
Modificările legislative vizează definirea mai exactă a sferei de aplicare a taxei, inclusiv prin menţiuni exprese a tipurilor de vehicule scutite, simplificarea modalităţii de calcul, prin eliminarea coeficientului de corelare, extinderea scalei de vârstă a maşinii la 20 de ani, ceea ce implică scăderea cuantumului taxei odată cu vechimea. Vechimea autoturismului se calculează, conform noilor prevederi, de la prima înmatriculare. Perioada de 20 de ani este considerată durata de viaţă a autovehiculului, timp în care acesta poluează şi deci taxa este exigibilă.
De asemenea, au fost introduse noi proceduri, printre care cea privind restituirea taxei de primă înmatriculare către proprietarii care îşi înstrăinează maşina într-un alt stat înainte de expirarea termenului de 20 de ani, proporţional cu intervalul rămas. O altă procedură se referă la posibilitatea proprietarilor de a contesta valoarea stabilită a taxei auto.
Comisia a solicitat României, într-o scrisoare de notificare transmisă în luna martie în cadrul procedurii de infringement (încălcarea reglementărilor comunitare), modificarea sistemului de taxare a autovehiculelor, argumentând că reglementările actuale sunt discriminatorii în cazul autoturismelor second-hand importate din alte state ale blocului comunitar.