În 2011, piaţa auto din SUA a „înghiţit” circa 12,8 milioane de maşini noi, o creştere de 10,3% faţă de anul 2010, care, în teorie, reflectă o îmbunătăţire a economiei americane. Totuşi, vânzările de maşini ecologice întârzie să ia avântul pe care îl speră atât autorităţile, cât şi constructorii de maşini.
Numărul de maşini electrice şi hibride plug-in, cele mai ecologice în acest moment, a fost foarte modest: aproape 18.000 de astfel de modele au fost vândute în SUA în 2011, ceea ce îi face pe analişti să fie foarte pesimişti în legătură cu evoluţia vânzărilor de maşini electrice pe celelalte pieţe importante în anii următori.
Topul celor mai vândute maşini electrice şi hibrid plug-in în SUA în 2011 contină să fie dominat de bătălia dintre Nissan Leaf şi Chevrolet Volt, modelul japonez având câştig de cauză, la o diferenţă de circa 2.000 de exemplare.
Segmentul maşinilor cu propulsie hibridă este mult mai dinamic la americani, dar cota de piaţă rămâne foare redusă, sub 5%, iar în 2011 vânzările de astlfe de maşini a scăzut cu 2,2% faţă de 2010:
Deloc surprinzător, cea mai vândută maşină hibrid rămâne Toyota Prius, reputaţia câştigată de-a lungul anilor, dar şi reclama de care a avut parte spunându-şi cuvântul (de altfel, Prius ocupă poziţia 18 în topul celor mai vândute modele din SUA, chiar dacă înregistrează o scădere de 3% faţă de 2010).
Honda Insight se vede depăşită de Hyundai Sonata Hybrid, care urcă pe locul al doilea, coreenii înregistrând o creştere considerată spectaculoasă a vânzărilor acestui model. Totuşi, TOP 10 rămâne dominat de modelele Toyota, japonezii având 4 reprezentanţi (dintre care doi aparţinând de marca de lux Lexus). Din partea Honda, surprinde poziţionarea bună a micului coupe Honda CR-Z, foarte apreciat de publicul tânăr, în timp ce Lexus RX şi Ford Escape sunt cele mai vândute SUV-uri cu propulsie hibridă.
Până nu demult, maşinile cu motoare diesel erau aproape inexistente în SUA. Însă creşterea accentuată a preţurilor la combustibili a fost speculată în mod inteligent de producători precum Volkswagen sau BMW, aşa încât în 2011 se remarcă o creştere a segmentului de maşini diesel cu 27,4% (deci cu aproape o treime mai mult) decât în 2010.
Practic, maşinile cu motoare diesel au ajuns la o cotă de piaţă de circa 3%, iar analiştii consideră că, până în 2015, acestea vor ajunge la circa 6-6,5%. Pentru moment, cel mai mult are de câştigat grupul VW, care domină categorie TOP 10 cu 3 modele Volkswagen şi două Audi. Volkswagen Jetta TDI este, de departe, cea mai vândută maşină diesel din SUA, deşi cu un volum de aproape trei ori mai mic decât în cazul lui Prius.
Aşadar, dacă luăm ca barometru cea mai importantă piaţă auto din lume, cea din SUA, anul 2011 ne arată că vânzările de maşini electrice, hibride plug-in şi hibride convenţionale stagnează, în timp ce domeniul diesel ia un avânt din ce în ce mai mare. Un trend normal sau doar un rezultat influenţat puternic de campaniile de marketing?