Cureaua de transmisie este o componentă de bază a mașinii, care pune în mișcare un întreg angrenaj. Practic, rotația generată de la motor este transmisă cu ajutorul acestei piese către roți. Iată care sunt cele 5 semne care te anunță că va ceda cureaua de transmisie și ce trebuie să faci când se întâmplă asta.
Distribuția unei mașini este, în general de două tipuri, pe lanț metalic sau pe curea de cauciuc.
Durată de viață a distribuției este limitată, dar poate ceda chiar și mai devreme de termenul indicat de producător.
Atât la mașinile diesel, cât și cele pe benzină pot suferi avarii majore dacă se rupe distribuția în mers. De aceea, este important să știm care sunt cele 5 semne care te anunță că va ceda cureaua de transmisie.
Pentru a evita ruperea curelei de transmisie, șoferii trebuie să fie atenți la anumite semnale pe care mașina le transmite.
Cele 5 semne care te anunță că va ceda cureaua de transmisie:
Dacă transmisia a cedat deja, atunci vei observa că motorul merge în gol. Iar când bagi în viteză nu se întâmplă nimic. Pentru că, practic, rotația generată de motor nu mai poate fi transmisă către roți.
Pentru a evita o astfel de situație, la fiecare revizie trebuie să fie făcută și o verificare a transmisiei. În timp, pe cureaua de distribuție apar fisuri, crăpături sau chiar rupturi.
Dar, chiar și dacă nu apar aceste semne de uzură, kit-ul de distribuție, care include cureaua de transmisie, trebuie înlocuit după un anumit număr de kilometri.
Cureaua de distribuție trebuie schimbată, în general, după aproximativ 60.000 de kilometri. Dar, în unele cazuri poți circula și 100.000 – 200.000 de kilometri fără să o înlocuiești.
Depinde de calitatea materialului din care este aceasta alcătuită, de stilul de conducere și de condițiile de exploatare.
„Cei care conduc mai agresiv, pun o presiune mai mare pe curea și pe rolele întinzătoare. Ceea ce înseamnă că uzura va fi mai rapidă. O curea de distribuție rezistă între 60.000 și 120.000 de kilometri, în general. Dar poate să se rupă și la 30.000-40.000 de kilometri. De aceea, cureaua de transmisie trebuie verificată la fiecare 10.000-20.000 de kilometri”, a explicat mecanicul Robert Marin pentru ProMotor.
Dacă ai ghinion și cureaua de transmisie cedează în mers, daunele produse mașinii pot fi substanțiale.
„Când se rupe distribuția, supapele din interiorul motorului se blochează. Acestea vor fi lovite de pistoane și fie se sparge pistonul, fie bielele, fie carterul sau baia de ulei. Practic, o avarie totală a motorului”, a explicat mecanicul.
Aceleași probleme pot surveni și atunci când se rupe lanțul de distribuție. Numai că, acesta poate cauza distrugeri și în afara motorului. Bucățile metalice ale lanțului vor fi proiectate cu viteză în toate direcțiile. Iar asta poate duce la avarierea tuturor componentelor pe care le lovește.
Din păcate, odată ce cureaua de transmisie s-a rupt, nu poți face nimic pentru a evita producerea unor avarii majore. În schimb, poți limita pagubele.
„Totul ține de noroc și de cât de mult era apăsată accelerația în momentul în care s-a rupt cureaua de transmisie. Dacă ai noroc, poți scăpa doar cu două-trei supape îndoite sau cu câteva pistoane avariate. Pentru a limita pagubele, trebuie să oprești motorul imediat. Din păcate, asta e tot ce poți face pentru a limita pagubele”, a mai spus mecanicul.
Așadar, cel mai sigur e să faci o verificare a distribuției atunci când se face schimbul de ulei și filtre. Astfel, se poate observa dacă s-a uzat periculos de mult cureaua și se va înlocui înainte să cedeze.