Cele 5 semne care te anunță că frânele urmează să cedeze. Cum poți evita o problemă gravă
Sistemul de frânare al unei mașini este cel mai important element de siguranță. De buna funcționare a acestuia depind viața și sănătatea șoferului, a pasagerilor și a celorlalți participanți la trafic. De aceea, pentru a evita o problemă gravă, iată care sunt cele 5 semne care te anunță că frânele urmează să cedeze.
Mulți șoferi tind să acorde mai multă atenție motorului sau caroseriei unei mașini, ignorând cel mai important element de siguranță.
Sistemul de frânare este vital pentru un autovehicul. Iar dacă ai rămas fără frâne la mașină, riscul de a produce un accident grav este uriaș.
De aceea, trebuie să acorzi mare atenție micilor detalii care te pot avertiza că frânele urmează să cedeze.
Cele 5 semne care te anunță că frânele urmează să cedeze
Nu trebuie să fii expert pentru a-ți da seama că sistemul de frânare are o problemă. Însă, e obligatoriu să fii atent la câteva aspecte, pentru a preveni o situație periculoasă, ca cea în care nu mai poți opri mașina.
Cele 5 semne care te anunță că frânele urmează să cedeze sunt:
- avertisment al computerului de bord;
- sunet strident continuu provenit din zona roților;
- distanța de frânare mare;
- apăsarea cu mai multă forță a pedalei de frână;
- vibrații neobișnuite ale volanului în momentul frânării.
La vehiculele moderne, sistemul de frânare e dotat cu senzori care detectează când plăcuțele sau discul sunt prea uzate. Când se întâmplă asta, dacă mașina e dotată cu acest sistem de avertizare, se va aprinde martorul de bord specific.
Unele plăcuțe de frână au atașate o mică tijă metalică. În momentul în care plăcuța s-a uzat, tija începe să zgârie discul de frână. Inițial, se va auzi un ușor scârțâit la fiecare frânare. Dar, pe măsură ce plăcuța se tocește și mai mult, sunetul va fi tot mai strident și va persista cât timp roțile se învârt.
Un alt semnal că trebuie să înlocuiești plăcuțele de frână este distanța de necesară pentru a opri mașina. Când sistemul funcționează în parametri optimi, roțile „îngheață” în momentul în care e apăsată pedala de frână. Dar, pe măsură ce plăcuțele se tocesc, mașina are nevoie de tot mai mulți metri pentru a opri.
De asemenea, trebuie să acorzi atenție și presiunii pe care o pui pe pedala de frână. În mod normal, e suficient să atingi puțin pedala, că deja ar trebui să simți că mașina încetinește. Iar când pedala a ajuns deja la jumătatea cursei, oprirea ar trebui să survină în câțiva metri. Însă, atunci când sunt prea tocite plăcuțele, ar putea fi nevoie să apeși pedala până la podea ca să simți că mașina încetinește.
Iar când plăcuțele se tocesc de tot, metalul de care erau atașate va intra în contact cu discul de frână. Acesta va produce un zgomot destul de puternic când e apăsată frâna. În plus, în volan se va simți o vibrație anormală.
Când trebuie înlocuite plăcuțele de frână
Pentru a evita situațiile în care mașina începe deja să dea semne că nu mai poate fi oprită eficient, trebuie să ținem cont de recomandările producătorului auto și ale fabricantului plăcuțelor. Dar și de numărul de kilometri parcurs.
În funcție de materialele din care sunt realizate aceste plăcuțe de frână, au o durată mai mică sau mai mare de exploatare.
Majoritatea producătorilor recomandă înlocuirea plăcuțelor după 10.000-15.000 de kilometri. Iar unele brand-uri premium pot fi folosite chiar și 25.000-30.000 de kilometri.
Însă, indicat e ca o dată la câteva luni să verificăm câtă „carne” mai e pe plăcuțele de frână. Grosimea plăcuțelor de frână nu trebuie să fie mai mică de 0.30 cm.
Deci, atunci deja când acestea au 5-6 milimetri, ar trebui să facem programare la service pentru a le înlocui.