Cel mai rapid Mini din istorie – Mini John Cooper Works GP
Pentru cei de la Mini, Salonul Auto Paris 2012 este locul în care îşi vor arăta… ”muşchii”. Şi asta deoarece vorbim de premiera mondială a celui mai rapid Mini din istorie, Mini John Cooper Works GP. Iar ”GP” înseamnă mai mult decât la prima vedere.
În primul rând, GP presupune un kit exterior de accesorii sportive care transformă maşina într-un mic racer de şosea. De altfel, cele mai multe din cele 2.000 de exemplare cel mai probabil vor fi folosite în curse pe circuit, din moment ce inginerii au gândit-o pentru circuit.
Totuşi, faţă de un Mini John Cooper Works obişnuit, modificările pe care le aduce indicativul ”GP” la nivelul exteriorului nu sunt aşa de evidente, decât pentru cunoscători. În principal, stickerele sunt altele, jantele de 17 inci au un design special, iar în spate difuzorul mai agresiv şi eleronul proeminent sugerează surplusul de sportivitate.
Un surplus mic, dacă ne referim la puterea motorului: micul turbo de 1,6 litri dezvoltă 218 CP, cu doar 7 CP mai mult decât un Mini JCW normal, în timp ce cuplul motor maxim rămâne la aceeaşi valoare de 260 Nm. Totuşi, inginerii afirmă că au modificat unele elemente ale propulsorului, pentru un feeling racing şi un răspuns mai bun la acceleraţii.
Performanţele sunt uşor mai bune: acceleraţia 0-100 km/h se realizează în 6,3 secunde (faţă de 6,5 secunde la Mini JCW), iar viteza maximă a versiunii GP este de 242 km/h (faţă de 238 km/h la un Mini JCW normal). De asemenea, repriza de la 80 la 120 km/h în treapta a cincea este mai bună: 5,9 secunde faţă de 6,2 secunde la Mini JCW.
Cifrele, însă, nu spun totul. Pentru că indicativul ”GP” presupune o intervenţie mai serioasă asupra trenului de rulare, direcţiei şi frânelor. Aşa încât Mini John Cooper Works GP se laudă cu o manevrabilitate excelentă pe circuit – lucru dovedit şi de timpul obţinut pe Nurburgring: 8 minute şi 23 secunde, cu nu mai puţin de 18 secunde mai rapid decât un Mini JCW normal!
Garda la sol a fost redusă cu 20 mm, iar amortizoarele sunt reglabile, cele din faţă fiind de tipul ”upside down”, pentru o rigiditate şi stabilitate mai bune. Geometria sistemului de direcţie a fost şi ea modificată pentru o agilitate mai bună, iar sistemul de frânare beneficiază de etriere cu 6 pistonaşe. Pneurile 215/40 R17 sunt de origine Kumho.
O altă particularitate a lui Mini John Cooper Works GP ţine de modificarea sistemului de control al stabilităţii DSC: în locul funcţiei de control a tracţiunii DTC avem acum un program special GP racing mode, prin care, în curbe, nu se mai ”taie gazul”, ci doar să frânează roata din interiorul curbei, lăsându-i celui de la volan plăcerea de a controla la limită maşina.
În interior, indicativul ”GP” presupune renunţarea la banchetă, ceea ce a permis montarea unei bare de rigidizarea în spatele scaunelor faţă. Care sunt special concepute de Recaro pentru Mini John Cooper Works GP, promiţând o poziţie excelentă pentru pilotaj. În rest, interiorul este particularizat prin detalii pe care le vor remarca mai mult cunoscătorii fenomenului Mini.
Preţul lui Mini John Cooper Works încă nu îl ştim, dar se pare că e un detaliu secundar pentru numărul mare de amatori care deja s-au înscris pe lista de aşteptare. Nu ar fi de mirare ca, la Salonul Auto Paris 2012, să aflăm că ”rien ne va plus” – adică toate cele 2.000 de exemplare şi-au găsit clienţi într-un timp foarte scurt.