Ceartă între Drulă și Grindeanu pe tema realizării autostrăzii Ploiești – Brașov
Când politicienii se ceartă, nimeni nu are de câștigat. În niciun caz turiștii care au stat cu orele pe Valea Prahovei, în perioada sărbătorilor de iarnă.
Cătălin Drulă, fostul Ministru al Transporturilor, și Sorin Grindeanu, actualul ministru, au pornit un „război” al declarațiilor în mediul online. Tema discuției? Studiul de fezabilitate al viitoarei autostrăzi Ploiești – Brașov, care este cel mai așteptat proiect de infrastructură de după 1989, pentru că va fluidiza traficul de pe Valea Prahovei.
La început de 2022 România a rămas pe ultimul loc în Europa în ceea ce privește numărul de kilometri de autostradă pe cap de locuitor. Acest lucru se datorează termenelor foarte lungi pentru studiile de fezabilitate. Documentele, de altfel, sunt extrem de importante în realizarea unui proiect de infrastructură de anvergură, dar sunt supraevaluate și întinse pe perioada foarte lungi.
Drulă și Grindeanu se contrazic, iar șoferii își pierd răbdarea
Potrivit Adevărul.ro, disputa dintre Drulă și Grindeanu a pornit de la o declarație a politicianului din partea PSD.
Grindeanu a susținut la un post de televiziune că pentru studiul de fezabilitate al autostrăzii Ploiești – Brașov au fost alocate nu mai puțin de 30 de luni (2 ani și jumătate) în contractul firmei Consitrans. De asemenea, pentru proiectare sunt necesare alte 42 de luni (trei ani și jumătate), iar dacă sunt respectați termenii actuali, atunci construcția propriu-zisă a autostrăzii ar trebui să înceapă cel mai devreme peste șase ani.
Grindeanu susținea că nu e responsabil pentru aceste întârzieri. Cătălin Drulă, fost ministru al transporturilor din partea USR Plus, s-a simțit vizat de declarațiile lui Grindeanu și a reacționat pe Facebook. Drulă susține că licitația pentru autostrada Ploiești – Brașov pentru contractul de proiectare şi termenele aferente s-a făcut în 2020, când în fruntea Ministerului Transporturior era Lucian Bode (din partea PNL).
Drulă, însă, nu a spus nimic public despre cât ar dura studiul de fezabilitate și când ar putea începe construcția autostrăzii. Grindeanu a fost primul care a făcut-o în public.
De aici se nasc multe întrebări: de ce Cătălin Drulă nu a ridicat această problemă în timpul mandatului său? Oare nu a cunoscut situația contractelor sau doar l-a protejat pe Bode, care făcea parte din PNL, principalul partener din coaliția cu USR și UDMR?
Sunt multe răspunsuri de aflat, dar cert este că ministrul de la USR nu a avut o comunicare adecvată în timpul mandatului său, în timp ce Grindeanu a câștigat „puncte” în ceea ce privește popularitatea după ce a oferit aceste detalii, la început de mandat.
Câți kilometri de autostradă au fost deschiși în România în 2021
România a mai crescut cu câțiva kilometri de autostradă și în 2021. Mai multe drumuri de mare viteză au fost finalizate, iar la final de an aflăm câți kilometri au fost deschiși traficului.
Concret, în 2021 s-au deschis circa 33,5 kilometri de autostradă și 18,7 de kilometri de drum de mare viteză.
În ceea ce privește autostrăzile, anul acesta s-a deschis porțiunea de 4,5 km dintre Ungheni și Târgu Mureș, dar și 22 de km din A10 Sebeș – Turda (+ 4 km nefolosiți anterior de pe loturile 1 și 3).
Drumurile de mare viteză deschise în 2021 au fost: Drumul de legătură A3 – Tg. Mureș – 4,7 km, Drumul ocolitor de la Giurgiu, legătură cu DN5 – 6 km, Centura Mihăilești – 3 km, Centura Satu Mare (parțial) – 4 km și Pasajul Mogoșoaia pe Centura Capitalei – 1 km.